måndag 25 oktober 2010

Min senaste chokladpassion

Den speciella dagen i somras när Nattens Drottning höll på att slå ut, kom plötsligt Jakob och hans barn Ester och Arvid över med en chokladkaka "Lindt med havssalt". Intressant kombi.

Jakob hade jag lärt känna på telefon. Han jobbar sen ett år tillbaka på Personalavdelningen och som personalredogörare hade jag mycket kontakt med honom. Han suckade aldrig över dumma eller knepiga frågor utan var alltid glad över frågor som tvingade honom att ta reda på svar och själv lära mer. När han sedan såg mitt entledigande, insåg han att vi var grannar! - Vi bor i samma område.

Jag visade blomman som höll på att slå ut och frågade femåriga Ester hur länge hon brukar få vara uppe, och föreslog sedan att hon skulle komma tillbaka med pappa vid åttatiden då "drottningen" skulle vara utslagen. Det korta samtalet med Ester fick mig att inse att jag ÄR lågstadielärare i första hand och inte personalredogörare!

"Lindt med havssalt" fick vänta i kylen ngra veckor och räddade sedan avslutningen på en grillkväll på balkongen. Den blev lite av en favorit och jag har köpt många sedan dess.

Men för ett par veckor sen hittade jag en ny fräsch favorit -Anthon Bergs " Salmiak". Jo, jag gillar ju lakrits av alla slag. - Men min kompis Ia rynkar på näsan!

Norstedts stora svenska ordbok
choklaˈd subst. ~en ~er
• ljus- eller mörkbrun konfekt med hård konsistens, beredd på kakao och vanl. med tillsats av socker och ibl. mjölk: chokladkaka; chokladpralin; chokladtårta; blockchoklad; mjölkchoklad; segraren fick blommor och ~
□ äv. om en dryck, beredd av kakao och vanl. mjölk en mugg varm ~ efter skidturen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar