fredag 22 oktober 2010

Fiktiva figurer

Dramaten var det ju häromdagen.
Dramatisk Drama queen... Och vad hände då idag, när jag ville kolla vilken fiktiv person jag liknar?

Jag är Lysistrate!

Pröva själv! Vilken fiktiv person är du?
Gustav blev Bridget Jones, Ylva Lancelot, Paula Werther och Ida Kulla Gulla....
Eller pröva Vilken historisk person är du?
NE har gjort båda testen.

Jag ser fram emot att kolla vad mina andra vänner visar sig vara - eller ha varit.

Resultatet av "Vilken historisk person är du?": Ingmar Bergman! Historisk??

Lysi´strate, titelperson i Aristofanes komedi från 411 f.Kr. Under peloponnesiska kriget leder den dådkraftiga Lysistrate framgångsrikt Athens kvinnor i sexualstrejk i protest mot de vapenskramlande männen. Lysistratemotivet har vidare behandlats av bl.a. John Fletcher och, i senare tid, av Rolf Hochhuth


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar