tisdag 12 oktober 2010

Irrationell och lätt deprimerad

Jag har gått i pension. Jag har lämnat skolan. Och jag har bara mått bra!

Men kvar på skolan finns min stora blå spegel, som jag målade för 20 år sedan och hade i hallen tills jag ersatte den med mormors stora med slipade kanter. Då fick Anna ha den blå några år och sen har den varit med mig på skolan.

Jag har också kvar några tavlor, den stora båtformade fruktskålen i BlåEld och det stora skåpet som jag köpet för 100 kr när Geologens dagis las ner och som jag sen flyttade med mig från Lillsjö till Ekhammar. Jag hade tänkt att måla det, men det blev aldrig av. Det var lite häftigt som det var, med intarsian och den snidade bården som avslutade skåpet upptill.

Och så var det då Hemsidan. Mitt verk. Snyggast av skolornas hemsidor i kommunen. Jag gillar ju verkligen att jobba med bilder och att trixa så att det stämmer. Jag är bra på datorer, hemsidor och sånt - Kristofer var min läromästare.
Jag bad att få fortsätta med hemsidan efter pensioneringen. Att jobba med den "på timmar" och en slags överenskommelse träffades. Tills vidare.... Jag har fixat allt inför detta läsår. Fixat formulär, adresser och nya bilder. Det funkar!

Idag ringde rektor. "En annan" har gått på kurs och ska nu ta över. Jag kunde inte dölja min enorma besvikelse! Rektor förstod, men... Jag förstod, men det minskade inte min smärta.
Hittintills har jag ju bara varit glad sen jag slutade. Bara sprudlat över mina möjlighet i mitt nya liv. På något sätt är det väl först nu jag sörjer att arbetet är slut.

Vilken tur att jag började blogga i lördags!

Idag har jag erbjudit Elsa att ta över skåpet. Och spegeln, tavlorna och skålen ska hem senast under skolans höstlov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar