lördag 9 oktober 2010

Homestajlat


Vi skulle bara in och lämna en kartong med engångshandskar som Marcus köpt när vi var på auktionsvisning i Båsta igår. Bättre handskar än de han hade tillgång till på Hagtorp där han jobbar
Så fick jag alltså plötsligt anledning att titta på det nya äldreboendet här å Tibble. Det var 36 sk lägenheter plus gemensamma matrum, kök, balkonger mm.

Rent och nytt. Moderna möbler. Rent och nytt. En svartvit tavla med något slags ljusmöjlighet bakom. Sladden hängde snett. Rent och nytt. Över matborden två kristaalkronor i plast. Rent och nytt. På balkongerna Grythyttan. Rent och nytt. På väggen en stor plattTV. Rent och nytt.
På den ena balkongen med utsikt över bussgatan och parkeringen satt tre damer i sina rullstolar. I Grythyttan satt ingen. Den 106-åriga, väl inslagen i fleecefiltar pysslades om av Marcus, som ju inte var i tjänst. Han ville kolla så att hon inte blivit kall.
Där satt också en pratglad, rapp dam som sa att hon skulle vinka när vi kom till bilen. Den tredje sa inget, tittade inte på oss.

Korridoren var vit. Den ena dörren den andra lik. Inga gamla tavlor, inga speglar, inget draperi. Hur hittar man? På dagis har man bilder och figurer och barnens namn för att barnen ska hitta lättare.

Jag har förfasat mig över hur homestylingen vid lägenhetsförsäljningar smittat av sig på - inte bara undomar- utan även deras föräldrar. Dom tror att det ska vara så. Vitt och tomt och "olevt".
"Du har så mycket saker" sa min nya 66-åriga granne med sina avskalade, utgallrade rum, men med tre TVapparater.
Jo, jag har mycket saker. Mycket på hyllorna, och i skåpen ("skåparna" sa vi i Västerbotten). Jag har mycket på väggarna. Jag lever med det. Trivs med det. Minns. Flyttar om. Skapar nya installationer.
På skolan fick jag ett visst ansvar för inre och yttre miljö. Det första jag gjorde sen jag flyttat till högstadiet och inte längre hade "mitt" klassrum var att fixa massor med gamla speglar i de tomma korridorerna. Uppskattat. Levande.

Ett äldreboende ska inte spegla nutiden, inte de unga anställdas smak och stil. Det ska minna om det som var.
Så, handla billigt på auktioner! Köp den nästan osäljbara rokokogruppen. Köp in det stora mörka skåpet att ställa fotografier och en vas på. Köp vasen också. Köp kristallglas på fot. Slipade grogglas att dricka vatten ur. Köp nysilverkannan, söckerskålen och gräddsnipan. Dom kostar nästan ingenting.
Köp tavlor med landskap - och speglar!
Gammalt och tryggt och välbekant

Men den stor platta TVn är faktiskt OK här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar