torsdag 28 oktober 2010

Älsklingsstövlar - Tröstepäls!

Jag ville ju så gärna ha röda stövlar!Då, för mer än tjugo år sen använde jag ju nästan alltid enkla Kinnaskor i svart eller rött. Dom var bekväma och snygga - och stövlar i rött från samma firma skulle passa bra till den mörkblå mockapälsen, min "tröstepäls", med röda passpoaler.
Lisa såg till att
min mamma fick julklappstipset. Stövlarna är underbara. Kinnasko - ett pålitligt märke. Rejäla ofodrade stövlar i strl 39! Jag har använt dom några ggr - i torr snö!Men nu har dom legat i förrådet i över tjugo år och jag ska nu se till att någon annan tar över. Är du intresserad?
Nästa vecka lägger jag ut dem på Tradera.




Tröstepälsen - en historia för sig.
I november 1986 blev jag utsatt för ett överfall. Jag var på väg hem efter att lämnat bilen på verkstad och i skogen, i backen upp mot mitt botadsområde mötte jag en pistolbeväpnad man. Han vinkade med pistolen att jag skulle gå längre in i skogen. Och jag som först trodde det var ett rån och tyst svurit för att jag hade flera hundra i plånboken! Sa att jag hade folk som väntade på mig...Till sist blev jag arg - och sa skarpt "Jag hade en unge därhemma och du kan ge dig på någon annan!!!" - Och så gick jag!
Väl hemma ringde jag polis och sonens fritids. Två poliser kom hem till mig. En man och en kvinna. Det kändes bra,

På kvällen mindes jag plötsligt hur mammas äldre väninna, tant Bojan, en kväll, när jag väl var tolv, kom hem till oss och berättade om ett överfall hon just varit utsatt för. Hon hade fräst " Ser du inte skillnad på ung och gammal!! och så hade hon gått!

Jag inser att det var tack vare den gamla "minnes-inspelningen" som jag klarade mig.
I tre dagar var jag lätt euforisk- Jag hade klarat mig!! Berättade för alla. Alla mina skolbarn, kollegor - alla!
Sen kom den stora sorgen! - som ingen fattade! Elaka kollegor sa :"Sån tur att det var du och inte Karin!" Ingen fattade hur ledsen jag var!
Då köpte jag den dyra pälsen som Kerstin Boulogner gjort. Pälsen som jag inte behövde.

Jo, jag behövde den verkligen! Tröstepälsen!



3 kommentarer:

  1. Hm...för min skull sa jag visst! Menar jag nog, men..
    det är ju bedrövligt att det ska vara så svårt för andra att kommentera. Man måste visst skaffa ett gmail-konto! Många har väl kanske gmail, men varför så svårt att få kommentera?

    Jag VILL ha kommentarer!
    BM

    SvaraRadera
  2. Kommer ihåg den dagen så väl. Det var grått utroch jag pratade med dig också. Tyckte du var ovanligt lugn. Skulle nog förmodligen göra lika jag också.

    SvaraRadera
  3. Kommer ihåg den dagen så väl. Det var grått utroch jag pratade med dig också. Tyckte du var ovanligt lugn. Skulle nog förmodligen göra lika jag också.

    SvaraRadera