fredag 2 mars 2012

Stina, en behändig tös...

"Sistadans med Stina - behändig tös" 
Jag satt och läste i min pappas dagbok från 1935....

Han var 19 år och uppvuxen i Bastuträsk och hade arbetat två år som lagerbiträde i Piteå.
Jag hittar annonsen, hittar kopian på jobbansökan.Han bodde nu i Skellefteå och sökte billigt husrum.
 

Jag ser honom svära över att han fått tillbaka tvätten otvättad, tvätten som hans styvmor skulle ha tvättat.
- "Kärringfan!"
Nä, inget av de sju syskonen gillade ju Henny, hushållerskan som min farfar
gifte sig med efter att min farmor dött och pappa och yngsta systern var i tioårsåldern.

Jag ser hur hans moster förbarmar sig över tvätten tack vare att kusinen "Klater" berättat om hans elände -
 Han har ingenstans att tvätta själv och inte råd att lämna till till någon tvättgumma.

Byske  - vintern något år senare
 

Plötsligt ser jag mammas namn söndag 25 aug:
"Sistadans med Stina - behändig tös"
Jag får väl läsa vidare i denna enda dagbok som finns kvar.

Inför förra julen scannade jag bilder på mamma, mostrar, kusiner morföräldrar. Tänkt som julklapp till moster Martha.
Nu är dags att börja scanna bilder på pappa Vicke - och hans syskon.

Startade just lite...








Stina Holmlund f Viklund född 14 augusti 1917
Viktor Holmlund född 9 april 1916
Gifte sig åtta år senare. 1943


Norstedts svenska synonymordbok
behändig 
1 (motsats: klumpig) vig, lätt, graciös, flink, smidig, jfr händig 
2 klipsk, fyndig 1, skicklig, duktig
3 (motsats: ohanterlig) bekväm, lämplig, lätthanterlig, ’praktisk’, passande, ’vig’ (att ha med sig), sinnrik, inventiös, (prov.) rahänd, tinglig
4 näpen, (små)nätt

2 kommentarer:

  1. Vilken gåva att ha en dagbok efter sin pappa. Underbart att du vill dela med dig.

    SvaraRadera
  2. Tyvärr bara ett år! Ett ungdomsår! Tyvärr orkade jag inte ta vara på en massa brev. Det var så mycket det halvåret. Jag skulle tömma ett hus.... när mamma blev sjuk!

    SvaraRadera