torsdag 8 mars 2012

En natt på Sveavägen

Det gällde en, än så länge mycket hemlig, produktion...
En thriller av "professorn" sas det - och i regi av  Kristoffer Nyholm
Men vi började förstås på Svt Drama Hangövägen.


Natten innan hade mina kompisar suttit och frusit i en gammal tunnelbanevagn och fått vänta på signaler som, precis som vanligt, inte fungerade!  Vagnen hade backat fram och så kört tllbaka för att mördaren skulle få kliva på på bästa sätt.
Men denna natt skulle vi stå och sörja på Sveavägen ett par timmar  och sedan stå och hänga i entrén till en känd biograf.
Mördaren passerade....
Statistkompisen Elsa hade den här gången fått 
en roll!!
Hon var 
hustrun till offret - och hade egen loge med namn på dörren på Svt Dama, något som hon storligen njöt av.
"Coolt" sa Elsa och log.
Vi statister hade denna gång två stora gemensamma rum. Männen hade det ena och kvinnorna det andra - Dessutom fanns ju det stora fikarummet.

Norrhammaskolans julspel. Jag hade
luva med vit kant,Roland nr två fr hö
Vi bytte om till den första scenen och blev sminkade. Sen satt vi och fikade och pratade.

Tänk, äntligen möttes Roland och jag på en inspelning. Det var 56 år sen sist! Vi var klasskamrater i fyra år i Skellefteå. Vi bor samma kommun och har mest kontakt på nätet. Roland inspirerade mig att börja som statist. Båda två ha
r vi ju hållit på med amatörteater  

Den stora vita bussen tog oss in till centrum. Alla hade sina stora bruna papperskassar med  kläderna till nästa scen - och de egna ytterkläderna..
Första scenen vid Sveavägen. Sörjande.  Det var kallt! Jag uppskattade mina gamla luddor . 
design Kerstin Boulonger

Kl 01.00 var det dags för lunch!.

Mat fr 
Britts corner  Bästa cateringen!!
Sen byte av kläder. Min gamla blå "tröstepäls" (design Kerstin Boulonger) var från rätt år och kunde användas. 


Gick fortfarande på Grand ? .
Jag hade fortfarande luddor på fötterna!
 

Kånkande på de stora papperskassarna, gick väg mot Grand. Klockan var två.
"Mödaren" dök upp.
Elsa och hennes man dök upp.

Ena glasdörren fick ställas på glänt för att undvika att ljusskyltar från "nutid" inte reflekterades medan bion filmades fr andra sidan gatan. Jag stod tillsammans med Helena och  nybörjarstatisten Anders i entrén.


Sen var det väntan i biosalongen fram till kl sex.

Dom skulle använda oss som nattvandrare på hemväg...
Vi satt och pratade. Madde, Jimmy från Snöflingan, Patrik Anders  fr Pensionärsdjävlar, Rolf, Bitte, Roland och jag - och så hon som alltid tränger sig så att hon ska synas.
Plötsligt hade det blivit för ljust för att filma paret promenad från bion - och vi fick gå hem. Tyvärr missade vi pendeltåget. Roland som skulle till Bro och jag som skulle till Kungsängen. Hur det gick för Bitte som skulle åt andra hållet vet jag inte.

Skådespelare som var med denna natt;

Poliser: Rolf Lassgård och Jacob Ericksson. 
"Mördaren":  Ulf Friberg
Elsa har sagt att hon ska skicka en bild på sig själv som fru P, men den får vi nog vänta på tills premiären varit. Hemligt!






Hur hemligt blev det nu?
Vi var ju inte precis osynliga där i natten intill huset som hyste Dekorima och som nu höll på att renoveras,



Innan det hela är färdiginspelat i juni har det nog kommit ut vad det handlar om....
VI har i alla fall fattat!







Elsa skrev på Facebook igår: Jaha, då har man varit "stuntman" och blivit beskjuten med en äkta Magnum, dock lösa skott. Men jag skrek till ändå, trots öronproppar!


DN artikel 24 feb
DN notis  10 mars

2 kommentarer:

  1. SVT hade hyrt in ett gammalt tåg ifrån SL`s depå i Rissne. Varje gång vårt tåg rörde sej måste de ringa SL och be om lov, pga servicelok etc. som körde på natten, liksom vi. Detta av säkerhetskäl och inget annat!

    SvaraRadera
  2. Kära Annonym!
    Min tolkning av vad jag läst och hört om er natt! Jag ville knyta ihop med nutida signalfel! Det var ju bra att tåget rörde på sig!

    När vi gjorde reklamfilmen för Gävle Högskola fick vi fejka tågets skakningar!
    BM

    SvaraRadera