torsdag 26 oktober 2017

På Solsidan - på Hässelby slott



På Solsidan är är är en svensk dramafilm från 1936 i regi av  Gustaf Molander och med Ingrid Bergman och Lars Hansson i huvudrollerna. Den byggde på en norsk pjäs som senare blev svensk pjäs och även en norsk film 1956. 


Sen har vi ju serien Solsidan - fem säsonger!!! -  Mycket uppskattad, mycket omtalad och hänvisad till - Men jag har inte gillat den! 

Jag blir så lätt generad!

 - Jag har sökt statistjobb för Solsidan många gånger. Mina vänner har varit med. Många gånger. 
Men inte jag.

Nu i juni behövdes 150 statister till filmen Solsidan. Det skulle behövas folk i tre dagar! Nu skulle Hässelby slott förvandlas till ett fint ställe i Torekov som "Mickan" hyrt till för en fest. Festklädda skulle blandas med badrocksgäster som kommit fr stranden. 
Jo, jag var en av dessa 150. Det var kallt. Jag hade hosta och var glad åt erbjudandet om badrock utanpå på min halvlånga lila linneklänning

Valerie



Det var kallt 26 juni.
Kallt och blåsigt och vi 150 statister fick trängas i ett tält på baksidan av slottet.
Alla fick inte sittplats på bänkarna vid borden!  
- Vi som hittat en plats höll hårt i den. 
Det dröjde väldigt, väldigt länge innan inspelningen kom igång. Det var ju första av tre inspelningsdagendagar.

Gurra













Jag mötte många engagerat beundrande Solsidan-fans, den där kalla måndagen på  Hässelby slott. 
Många? Ja, vi var som sagt 150 st på "festen i Torekov" och många var beundrande.
Daniel

Det fanns kaffe och kakor och senare även smörgåsar.
Toaletter ställdes upp i trädgården



När vi väl kom in på "borggården" grupperades vi. 
Jag var mamman i en familj med två vuxna döttrar. Janne pappan och Maria och Pauline våra döttrar. Vi höll ihop. Jag gruffade hela tiden på Maria  men klappade på favoriten Pauline.

Janne visade sig vara bekant med Robin, en gammal elev som han producerat musik med. Facebook kollar ju snabbt sådant. 
Robin såg att Janne träffat på mig....

Vår familj som skulle hålla ihop,
 pappa Janne, dotter Maria, mamma BM, dotter Pauline
Lars, en bekant från en kortfilm
för Kulturama 2013














Maria


Janne

Vi minglade. Folk höll vinglas i händerna större delen av tiden. Jag lyckades ställa ifrån mig mitt vid ett tillfälle. Skönt!
Sen lyssnade vi på Oves mer än lovligt pinsamma tal!! Delvis improviserat Vi hörde det om och om igen! Jag blev mer och mer generad!

Jag förstod varför jag inte brytt mig om att följa serien Solsidan.

Dom som planerat dagarna på Hässelby slott var nog inte så erfarna... Nä, ingen hade nog tänkt på Brommaflyget! Flygplanen kom in för landning eller startade. Vi fick avbryta gång på gång. 
Dessutom spelade solen oss spratt hela eftermiddagen. den kom och gick...
Det var som sagt en ovanligt kall junidag. Alla frös. Till på köpet fick vi kall sallad, hade varit perfekt en varm sommardag! Jag gnällde lite, men de flesta nöjde sig, tyckte inte att man kunde begära varm mat!

Inspelningen drog ut på tiden. Den pågick till långt efter 23. 


Sen skulle vi alla ta oss hem. 
Det skulle gå en buss till Barkarby. Enligt tidtabellen borde jag hinna med det näst sista pendeltåget. Men bussen kom lite försent så jag fick sitta på stationen mitt i natten i en timme!

Det var fler gamla statistkompisar där den dagen, har jag förstått senare. 
T ex Brittmarie D och Madeleine. 
Tror att dom var  var där alla tre dagarna. 
Men BmD suckade - Aldrig mer!!


bild från förhandsreklam  Sven Wolter som farfar
Trailern är inte alls i min smak så jag skippar den
premiär 1 dec

Inspelningen på Hässelby slott skedde 26-28 juni 2017

4 kommentarer:

  1. Tänk att det var precis 4 månader sen på dagen, när vi frös där i tältet.Långa dagar, lite mat, men var gör man inte för att se några kändisar son Sven Volter, Annie Löven och hela Solsidan gänget, framför allt Ove som gjorde bort sig som vanlig !!!

    SvaraRadera
  2. Annie Lööf förståss !
    Det kanske ni förstod ändå !
    Roligt var dock med många statister!

    SvaraRadera
  3. Ja, just ni var ju också med! Jag hade inga bilder på er två - och efter fyra månader behöver jag bilder till hjälp för att minnas!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inga bilder på vare sig Isabel eller mig själv.
      Ni får väl se oss i själva filmen 😊

      Radera