onsdag 6 februari 2019


Spänningshuvudvärk?

Man känner sig lite töntig när man sitter där och ska försöka förklara var man har ont. 
Blir man trovärdig när det är så diffust?  Smärtorna varierar ju från ställe till ställe. Tinningarna. Nacken. Bröstryggen. Bakom ögonen. Överkäken -där tänderna fäster. Mest i nacken kanske….

Läkaren verkar sucka. Säger ”spänningshuvudvärk”. Föreslår sjukgymnast.
Min fysioterapeut i Kungsängen
visade hur jag skulle göra

Huvudvärken varade februari-mars. 
Jo, jag gick hos sjukgymnast....

Jag drog elastiska band bakom halsen - och mot bakhuvudet. 
Stod i dörröppningar med armarna i 90˚. Pressade axlarna bakåt!
Gjorde överkroppsövningar på gymmet.

Så småningom minskade huvudvärken…
Var flitig på gymmet hela sommaren och sensommaren….

Men i slutet av september satte något igång igen.
En "overklighetskänsla". Instängd i en burk? Lätt huvudvärk plus de där diffusa smärtorna som flyttade runt.
Tog de vanliga receptfria. 
Till sist gick jag till Vårdcentralen. Dom tog blodprov för säkerhets skull därefter kom svaret: "spänningshuvudvärk". 
Jo, han mumlade även något om migrän. 

Migrän, det hade jag ju haft i trettiofemårsåldern. Periodisk. Oregelbunden. Ungefär varannan månad. Ibland varje. En, två eller tom tre dagar i mitt mörka sovrum varje gång. Mycket stark huvudvärk. Paracetamol hjälpte inte alls då. Fick ”Imigran”. 
Nä, smärtorna jag har nu fyrtio år är ju inte av samma slag som då!! 

Jag struntade i sjukgymnasten denna gång. Övningarna kunde jag ju! Tog mycket paracetamol.
Jag trodde att besvären i nacke och bröstrygg kanske berodde på att jag suttit med paddan….?? Började med banden igen. 
Jag undvek Citodon in i det längsta
Nacken var länge värst. Svårt att hitta lägen i sängen..
Värk i överkäke, bakom ögonen, tinningarna, nacken och bröstryggen! Dessutom tinnitus som jag ju trodde hörde till hörselproblemen! Började bli orolig för det onämnbara. 
Jag aktade mig för att klaga högt!! Undvek att klaga på Facebook  Tog bara tabletter...


Migränen levde jag med i ett antal å
Men de betablockerare jag långt senare fick för blodtrycket gjorde att huvudvärks-Migränen upphörde!  

Men, sen i den vevan kom  blixtarna, ögonmigränen eller aurorna som neurologen säger, ungefär några ggr/månad

Det börjar med ett synbortfall, människor på TV och i verkligheten blir/verkar enögda och sen kommer växte blixten i tjugo minuter. Lätt, lätt huvudvärk... och ett sötsug! Inte så mycket att klaga på egentligen  Mest obehagligt!

 Ett tag efter att aortan brast för fyra år sen, då bröstkorgen öppnats och aorta lagats, och jag blivit hopsydd,hade jag många mycket täta blixtar, minst fem, sex per dag. Under månaden som följde sjönk antalet. Ett halvår - kanske ett år senare fick jag till sist en remiss till en neurologen neurolog i Vällingby. (Läkaren på Vårdcentralen var mycket ovillig att skriva remiss!)
Medicinen jag fick av neurologen hjälpte inte.. Jag slutade med den, men jag fortsatte regelbundet gå hos henne. Jag förde bok över blixattackerna.  

I slutet av november hade jag sen länge en bokad tid hos neurologen. Jag redogjorde för de bokförda blixtarna - men sen berättade jag om de diffusa ständiga smärtorna som emellanåt ju varit starka de senaste månaderna 
Redogjorde för var jag då hade ont! alla ställen. 
Väntade mig ett visst ifrågasättande! Men icke! 

Direkt sa hon "Migrän", "Kronisk migrän"!


Jag fick en epilepsimedicin som ibland brukar hjälpa, sa hon. Hon ökade sakta dosen med två veckors mellanrum. Jag blev inte bättre!
Smärtorna tilltog! Jag började klaga! Tom på Facebook. 
En vecka in i januari kom jag plötsligt ihåg att neurologen sagt att jag kunde skriva till henne via "Mina vårdkontakter".
Jag skrev och beklagade mig och fick en ny tid två veckor senare.

Hon föreslog då en botoxbehandling! Hon förklarade hur det fungerar. Sprutor vid tinningarna, vid näsroten mellan ögonbrynen, i nacken, mitt uppe på huvudet. 31 stycken stod det i den utförliga broschyren jag fick med mig hem
Återkommande sprutor var tredje månad
Hon undrade om jag ville tänka på saken. - Nej då! Jag bestämde mig direkt! Jag hade så mycket smärtor varje dag att det inte var någon som helst tvekan.

På fredag, om två dagar, ska jag till Vällingby för en första behandling.

Landstinget betalar! Min neurolog är en av en handfull neurologer som utför denna typ av botoxbehandling.

Så på fredag åker jag till på min första botoxbehandling.

70% brukar bli bättre!
så....
Håll tummarna!


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
https://migrania.se/botox/

https://www.kroniskmigran.se/

Bilder "lånade" från nätet. 
Men bilden av fysioterapeuten har jag tagit själv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar