tisdag 30 september 2014

"Fear" - en iscensättning av Aida Chehrehgosha

En ny iscensättning. 
Denna gång i ett gammalt etablerat villaområde i Enskededalen, ett område där gatorna kantas av gamla höga spännande träd.. i belysning

Jag åkte till Skogskyrkogården och promenerade sen till bort till Åkervägen 114 
Där stod bussar för teknik och smink...  och t om en toa. Sånt fanns inte förra gången!

Resultatet av förra iscensättningen
- "Idag mig, imorgon dig"

Precis som i juni för två år sen fick vi info om hur Aida tänkte runt de bilder hon ville åt och bra info om tidigare iscensättningar och hur det gått till

"Detta konstprojekt kommer att vara ett projekt som behandlar mina och kanske andra föräldrars största rädslor. Att ens barn försvinner."

Förra gången? Ja då hade vi varit hundra personer och vi hade alla burit mask 
se blogg Hundra masker på Nytorps gärde




I Magnebergparken stod nu några tält - och en hög med hopfällbara stolar. 
I ena tältet fanns kaffe och enkla kakor. 
Fika fanns inte förra gången!

Några av dagens fyrtio statisterna hade satt sig bl a  Ewa, Kersti och Majlis

Anders parkerade just sin cykel...

Efter ett tag anlände Gurra,
också han på cykel. 
Anja
Laila kom direkt från sin Ymperiakurs, samma kurs som jag tackat nej till pga hosta. Ungefär samtidigt som Anja - men hon kom via annan tunnelbanestation (Sandsborg?). En av "livvakterna" från Nynäs slott var också på plats. Det var en mamma med två små barn. Dessutom fyra stora schäfrar.

Laila och Anders

Vi skulle vara på plats kl fem och skulle vara klara runt klockan åtta.





Vår bild skulle tas när det blivit mörkt

Tio av statisterna skulle vara med i en tidig bild. 
Maj-Lis
Vi andra hann prata...

Innan luggen sprejats  fast
Kläder kollades. 

Jag fick byta mina ljust olivgröna plyschbyxor mot vanliga svarta tights. Men min linnesjal som jag hade på mig även förra gången fick godkänt. Kul!

Det blåste rejält! Ett problem när det gäller fotografering med lång slutartid 

När det började skymma var det dags för smink inne i bussen. Den erfarna sminkören
fick använda massor med sprej och lack i  frisyrerna. Tack vare att jag tagit med en liten mössa, räcke det för mig att få luggen sprejad.

Susanne och Majlis träffade jag första
gången på Kvällspressen för tre år sen
Vi såg hur gatan vattnades, precis som vid  kvällsinspelningen ("Min så kallade pappa")
utanför Chinateatern förra året
Utanför bussen träffade jag en gammal bekant, den nyfikna fotostuderande Susanne som skulle vara med ända till kl 02.
När alla varit inne hos sminkören  var dags att börja placeras ut  på Åkervägen.

Laila och jag hamnade med Sabine en annan mycket fotointresserad kompis.
Sabine
Vi tre skulle stå och vara allvarliga tillsammans i en liten grupp. Sabine var med i fler bilder och var med som statist från kl 15 till 02


Det började bli lite kallt där vi stod på den smala gräskantade trottoaren. Jag ångrade att jag lämnat extratröjan borta i tältet...

Aidas bild började bli klar
Den ljussatta Åkervägen, med de ljussatta träden och tvärgatan längre bort där rök las ut till drömsk dimma....
Del av "bilden" sett från vår lilla grupp på trottoaren
Aida, sällan stilla!
- svårt att få med... 


















Sabine Laila




en av de fyra
statistschäfrarna
" Ett, två, tre, still!"skrek Aida

Men vi saknade "tack!" det vanliga avslutningsorden när scenen var klar. Vi visste ju inte HUR länge vi skulle vara stilla!


Men sen fick vi tack!
Gurra cyklar hem
Tack för att vi ställt upp.

Vi ser fram mot vernissagen i maj!

Laila och jag skyndade mot Skogskyrkogårdens tunnelbanestation, där jag klivit av tåget tillsammans med en mördare i Arne Dahldeckaren för tre år sen

Gurra cyklade hemåt.Bara några kvarter längre bort.









~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ 

om
Aida Chehrehgosha

Aida Chehrehgoshafr SvD-artikeln tidigare iår
Läs en  artikel ur SvD  från tidigare i år   2014
"Det finns olika artiklar att läsa om mig på nätet men en som sammanfattar bra är denna"

Se ett antal av Aidas olika bilder på hennes  hemsida 

Kamera & Bild dec 2011 
"Aidas bilder är iscensatta, men hon vägrar nästan använda ordet iscensatt – i stället ser hon sig som en performanceartist där fotograferingen är det viktiga, inte bilderna. På något sätt som en teater, där fotograferingen är föreställningen.."

591 Photography Blog    Aidas text och bilder maj 2009 om familjen

Läs gärna också min blogg  Hundra masker på Nytorps gärde från en  annan iscensättning juni 2012 där jag  också deltog

Aida Chehrehgoshafr SvD-artikeln tidigare iår
 
Eller leta bilder på henne och hennes bilder på Google.....

När jag läser om Aida och hennes liv och bilder, ser bilderna, de konstnärliga såväl som se kommersiella, slås jag direkt av likheten med Roy Andersson, hans filmer och hans reklam. 
Känslan som bådas bilder förmedlar
Roy Andersson - bilder på Google

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar