söndag 21 september 2014

Inga Lindström på Nynäs slott

Nynäs slott ligger vid Sörmlandskusten mellan Nyköping och Trosa
Under en hel vecka var det inspelning på Nynäs slott. Det gällde den femte och sista av Inga Lindström-filmen för säsongen.
Många statistkompisar var där under veckan. Jag var där under tisdagen
Se mer info om Inga Lindström i bloggen från inspelningen i början av augusti.

Så på tisdagen, två dagar efter valet, i all förvirrad mörk glädje, skulle jag åka till Vagnhärad och spela in tysk film. 
Olof "Sotarn" - duktig fotograf
-mitt kusinbarn
I det sms jag fått stod att vi skulle räkna med att vara på plats kl 8 i Vagnhärad där vi skulle bli hämtade. 

Så efter en halvtimme på den antirasistiska demonstrationen på Sergels torg, dagen efter valet, där Olof var den enda gamla bekantingen, gick jag och köpte en biljett till Vagnhärad till kl 7.06 nästa morgon. Den kostade 120 kr....Ej ombokningsbar!

Jag åkte hem och satte väckarklockan på 4.50 och skulle gå och lägga mig - då jag fick ett nytt sms:
Kersti och Ann-charlotte
Där stod det att jag skulle åka från Centralen 9.40 och vara i Vagnhärad 10.45...
Visserligen var det ju skönt att få sova ut - men hur skulle jag göra med biljetten?
Per
Skulle jag chansa? 
Nä, det vågade jag inte, så jag köpte en ny biljett för 131 kr.
Det gjorde Kersti också och vi bestämde oss för att kräva betalt för båda biljetterna.

Kersti var en ny bekantskap. Henne mötte när jag klev på  tåget. 
Innan tåget gick dök också Ann-charlotte upp.
Per hade åkt med samma tåg och träffades när vi klev av i Vagnhärad.

Halva garderoben

Stallet var vårt uppehållsrum, garderob och vår frisering. Nu vidtog kostymprovning och frisering. Det gick åt mycket hårspray och sk torrschampo.
De som börjat ett par timmar tidigare var ju friserade och klädda och hade redan hunnit med en scen.

Lila Schale muss gebugelt sein
Jag hade dessutom en lila "Schale"
"Lyx och klassisk elegans på slottet " hade dom beskrivit klädstilen i vårt sms.
Lyx? 
Den gröna blusen dom satte på mig hade avklippta, ofållade ärmar och krage.
Nåja, statister är ju aldrig i närbild! Jag satt mest vid bord i scenerna, satt och "pratade" och "åt"  



Ewa



Det var som vanligt flera gamla bekanta - men många för mig nya




Jag gladde mig särskilt över att få träffa Catharina som jag träffat i början av 80-talet, då hon var i 12-årsåldern.  Nu var hon där tillsammans med en vuxen dotter.
Helens hår

Ylva
hon fr Trosa/.Nyköping

Det  serverades en mycket god lunchbuffé  klockan halv två...

Men vid fem var vi ju smått hungriga igen....
 ..men inget mellanmål förutom lite överbliven frukt och rester av segt godis.



Kaffe fanns till att börja med, men sen fick vi koka vatten till kaffepulvret om vi ville ha kaffe.


I scenen där "kronprinsen" anlände med sina livvakter fick tre av oss stå uppe vid balustraden på balkongen. Den scenen var den sista för första gänget, som sen kunde  lämna in sina kläder, få sin betalning och bli skjutsade till Vagnhärad. 

"kronprinsen" anländer


 Solen började gå ner så sakta, och jag blev kall, så jag gick tillbaka till stallet och satte på  mig en kortärmad tröja under den tunna blusen (plus min gula jacka medan vi väntade på inspelning)
Vi som var kvar skulle "bara" vänta tills solen gått ner helt och lyktorna kunde tändas inför dagens sista scen.




Jag försöker fotografera en pickande
höna på planen framför stallet
Vi var klara innan klockan åtta. 
Betalningen låg i ett kuvert precis som förra gången. Där låg också reseersättningen - även för den extra biljetten!

Sen skulle vi bli skjutsade till Vagnhärad.
Det var kväll och regionaltågen gick inte lika ofta som på dagen. Vi insåg att vi skulle få vänta en timme på perrongen eftersom väntsalen och korvmojen var stängda. 
Det började bli kallt, så vi bad chauffören( runnern?) stanna så vi kunde sitta kvar i den stora, varma bilen. Då sa han plötsligt att han kunde köra oss till  Järna...


Vi åkte vidare och efter en kvart såg jag avfarten, men han åkte bara förbi. Jag sa inget.
 Efter fem minuter hade det gått upp för alla. Han körde oss till Södertälje strand och vi hann med pendeltåget med en halv minuts marginal.

Dessutom tjänade vi in en dryg hundralapp på tågbiljetten











Begreppet "runner" används även i Sverige och är 
en assistent (oftast till inspelningsledaren) 
som utför enklare ärenden eller arbetsuppgifter i teamet.



6 kommentarer:

  1. Hej! Stämmer bra med upplevelsen där. Inspelningarna flöt bra med bara lite väntetider. Med det behövs det också, för har man tid att umgås med varandra, vilket inte heller helt fel. Men en sak måste jag fråga: var det verkligen svårt att fota hönan. Dom var ju hur tama som helst. Jag kunde mata dom från handen. Fast finast var tuppen. Han var sååå fin med sin svarta rygg och guldfjädrar på ryggen

    SvaraRadera
  2. Inga Lindström-produktionerna, tycker jag, är ett av de bästa statist-jobben man kan göra. Bra att de är årligt återkommande, dock har den kontanta ersättningen sjunkit från år till år. I början var det alltid 1000kr per dag, sedan blev det 800 och senaste gången jag var med var det 700. Men pengar är ju inte allt. Nu har jag inte gjort någon statistinsats på snart ett år, börjar dra i tarmen lite igen. Var väldigt less på skiten ett tag. Ha det göt

    SvaraRadera
  3. Kaarina, jag överdrev! Men det var jättesvårt att ta en bild utan att också ta en bild av min skugga, åtminstone sent på em!
    Jimmy jag ser fram mot att träffa dig på ngn inspelning. Länge sen sist!
    Jag har bara jobbat för "Inga" detta år, men har förstått att ersättningen gått ner... Generös reseersättning dock!
    Pengar i handen och inga personnummer så om man inte själv för in det i sin deklaration så...

    SvaraRadera
  4. Jaja, då bokar jag upp mig för en heldag på T-Centralen med en Loststjärna och Micke Nyqvist. Då var man igång igen ;). Gå dit titta där och snabbt tillbaka vid "tack". Vi säger så.

    SvaraRadera