lördag 3 november 2012

För fyra biobiljetter... (2)

I min "icke-statist"-jacka 
- Kom som du brukar klä dig Britt-Marie. Det blir toppen, svarade Elin Assarsson-Lod på min fråga om klädsel. 
Jag tog jackan jag gått i den senaste månaden - när jag inte staterat
Elin Assarsson-Lod

På Facebooksidan Casting Sthlm  hade jag sett att Elin sökte 20 statister två morgontimmar ett par dagar senare.
Det gällde en promotion....
Ersättningen skulle vara fyra biobiljetter!
Biobiljetter som betalning anses ju som en skymf... ?
Kommentarerna på Facebooksidan lät inte vänta på sig. Det var samma gamla förmanande kommentarer från "storpojkarna".
 " Man ska aldrig jobba för biobiljetter! Då bidrar man till den lönedumpning som pågår inom kulturområdet!"
 " Man får vad man betalar för!" 
 " De som tar dessa arbeten sänker lönerna för resten av kollektivet. " 
Men de flesta kommentarerna var ju positiva - och biobiljetter kostar ju 100 - 110 kr numera, 
Bra julklappar om inte annat!
Kent, Lisbeth och Karin prickas av

Så för två timmars roligt jobb tyckte jag att det var bra - och ville  gärna ville ställa upp!

Klockan 8.00 skulle vi vara på Sergelbiografen. 
Där träffade jag Kent och Nils  Valerie, tvillingarna Karin och Lisbet, Sigrid, Angela, Lisa, Rolf, Emilia  och dessutom många nya.
Elin påpekade att vi setts två gånger tidigare. Senast på en casting för Ikea/Tyskland i somras. Det minns jag!
Men jag har ännu inte kommit på det andra  tillfället.. Hoppas det inte var Elsas Värld!
 



Morgonens jobb visade sig vara lite hemligt - tillsvidare i alla fall..... 

På väg in i salongen popcorn Nils med gul tröja. 

Vi skulle upprepa något som med hände häromdagen i samma biosalong
Vi var tjugotvå statister i salongen. 
Riktiga  "VIP"  med popcorn och Coca-Cola-muggar - men utan godis!

Man filmade vår ingång och utplacering några gånger tills regissören var nöjd.
Elin hejade på!
Hon var säker på våra namn.  Även teamet ropade på 
"Britt-Marie" "Nils"... ?  Besynnerligt!


Sedan berättade man om vad som hände  i fredags och lördags. 

 - Och sen - en svepande strålkastare och en filmkamera....


Åsså ringer en telefon! 
- Och personen svarade!
Sånt som aldrig får ske för en statist, en skådespelare eller någon annan i teamet.
Men denna gång verkade det vara ganska okej.  Spontana applåder från oss i publiken!


Jag fick flytta längre bak med min rödrutiga jacka. Ja, det hjälpte alltså inte att Elin sagt att jag fick komma som jag brukar vara klädd?
Sigrid
Valerie med dagens "dejt"
tvillingarna
Peter
Kent, min "dejt" för dagen
Det blev ny omflyttning.
Jag hamnade längre fram - hamnade i fokus, trots jackan!
Mycket förvånad.

Efter två timmar var dom nöjda med oss
Vi hade varit precis så glada och överraskade som man ville ha oss

Sen var det bara att skriva på papperet som tillät dem att använda "oss"  framöver....

Biobiljetterna  kommer med posten 
På vägen ut såg vi de jättestora skyltarna med  Agent 007  och den nya filmen Skyfall          

Om jag ska se den? 
- Det tror jag inte! 
Det finns ju så många andra filmer att se före den!


Det var i alla fall mycket kul att få vara synlig i  - dubbel bemärkelse!         
- Eller hur Nils?                                                                



....
Jag återkommer med en fullständigare, mindre hemlighetsfull version av denna blogg

......................

På Facebooksidan Casting Sthlm skrev Elin senare på dagen

Tack snälla för idag: 
Carl, Mikael, Valerie, Emilia, Emelie, Leo, Nils, Britt-Marie, Amy, Nahrin, Angela, Kent, Sigrid, Rolf, Lisa, Peter, Monica, Darryl, Selma, Lisbeth och Karin! 
Ni var grymma!
Följt av många glada kommentarer från "oss"

--------------

Biobljetterna kom efter en vecka.
Avsändare produktionsbolaget Grandins Flying Circus AB 
som också finns på Facebook

Och dagen efter publicerades filmen i DagensMedia 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar