söndag 11 november 2012

Så länge jag lever... Dum spiro, spero

Som vanligt googlar jag - innan ett statistjobb.Så länge jag lever verkar ju vara något som Carola  sjungit... och skrivit....?




"Så länge jag lever, så länge jag finns kvar på denna jord 
Så länge mitt hjärta slår vill jag leva, leva för dig"
Hmm.... Letar längre ner.

Det verkar ju vara Carole Kings  - Only Love is real? 

En annan Carola. - Carola Loijs har den senaste månaden sökt folk till en lågbudgetproduktion av en film med samma namn. Den skulle handla om ett liv med TBC och sanatorier och utspela sig på 40-talet

Så att filmen Så länge jag lever skulle ha med artisten Carola att göra kunde jag väl inte tänka mig. Inte heller  Gunnar Wiklunds låt med annan text, annan musik, med eller ännu en annan med Lasse Stefanz

Letar vidare....

Jag hittar inte den vanliga infon som man hittar när producenten sökt bidrag... Inget från Filminstitutet. Bara något kryptiskt på produktionsbolagets Ymperias hemsida

Letar vidare....
Så hittar ett latinskt citat : Dum spiro, spero  -
"Så länge jag lever, hoppas jag"   (Decimus Junius Juvenalis, död omkring 130,  en romersk tänkare och satirdiktare.)
Det här kanske har något med filmen att göra?



Annika innan smik
Lördag morgon 
Upp kl 6 
Till bussen kl 7.05
- och vidare med pendeltåget. 

Tjejerna som även var med förra helgen
På Centralen mötte jag Annika och vi fick sällskap på tunnelbanan, bussen vid Slussen och 10 min promenad till Stenhuggarvägen... 

Vi var i god tid och fick stå ute och vänta i en halvtimme tillsammans med andra. (Tåg och bussar har ju annan turtäthet lö-sö)
Under tiden dök Anders och Elsa och fler statister upp. 
Klädkön


Hårt avtal - jag aktade mig!
Kö till avprickning
Kö till kostym
Kö till smink.

Men plötsligt skulle vi ut, vare sig vi var klara eller ej. 
Inget smink, inget hårfix. 
In med håret i baskern, 

Vi skulle fira freden!
Vi jublade. Vi kramades. Vi dränktes i konfetti - som sen fick krattas ihop 
Men med tanke på kontraktet tog jag inga bilder av teamet, konfettin,  affischerna - men det gjorde Kim. Hon var även var med förra helgen  och  bloggar också. Hon skrev och la in bilder väldigt snabbt. Kolla!


 
Annika
                   
               Sångfåglar
Kim

  


Yvonne och Shamon
Tanten och soldaterna  på den moderna bakgården














div statister











Så gick vi in och tog oss lite kaffe och en enkel macka. 
Det fanns inte så många stolar. Men jag satte ner teamets stora väska på golvet och på så vis frigjordes tre stolar för Kim, Elsa och mig


Annika
Annika fortsatte att sitta på golvet ända tills Carola kom och bad henne bli sjuksköterska!
Och vilken sjuksköterska sen! 
Mycket övertygande i hållning och sminkning- och klädsel förstås
Ingrid
Johanna
I den scenen var vi andra inte med. Det var nog bara patienterna på sanatoriet och ev någon till.
....och sen gå vi iväg för dagen
 Vi andra hann prata och äta medhavda matsäckar.


Så avslutades vår dag med inspelning av slutscenen. 
Där dåtid möter nutid.
D
är Märtha, Sven och Joel försvinner/ upplöses i vimlet.
Där Märthas svarta vaxduksbok (dagbok?) plötsligt ligger på marken...

Så länge jag lever......hoppas jag?








Så länge jag lever
Produktionsbolag Ymperia Pictures
Producent Carola Loijs Siekas

Manus och regi Yaiya Sacasi
Foto Harrison Miya, Stefan Lundaahl, Yaiya Sacasi, Carola Loijs Siekas

Bilder här nedan lånade från hemsidan


Två av huvudpersonerna   Sven Lundberg (Gustav Gälsing) och Märtha (Willamona Siekas) 
Soldat Joel Olofsson (Charlie Petersson)




















-------
Jag hade idag kontakt med Carola Loijs 
Hon sa att det var ok att berätta om inspelningen denna dag - trots vad som stod i kontraktet.  


2 kommentarer:

  1. Kul BM, och att se vad alla hette, som Charlie, jätteduktig kille som jag gjorde en liten scen med. Ska bli spännande att se om det kommer nån film..

    SvaraRadera
  2. Det var kul att vara med på denna film. Bra jobbat av Ymperia!

    SvaraRadera