onsdag 31 oktober 2012

För fyra biobiljetter...

I min "icke-statist"-jacka 
- Kom som du brukar klä dig Britt-Marie. Det blir toppen, svarade Elin Assarsson-Lod på min fråga om klädsel. 
Jag tog jackan jag gått i den senaste månaden - när jag inte staterat
Elin Assarsson-Löd

På Facebooksidan Casting Sthlm  hade jag sett att Elin sökte 20 statister två morgontimmar ett par dagar senare.
Det gällde en promotion....
Ersättningen skulle vara fyra biobiljetter!
och biobiljetter som betalning anses ju som en skymf... ?
Kommentarerna på Facebooksidan lät inte vänta på sig. Det var samma gamla förmanande kommentarer från "storpojkarna".
 " Man ska aldrig jobba för biobiljetter! Då bidrar man till den lönedumpning som pågår inom kulturområdet!"
 " Man får vad man betalar för!" 
 " De som tar dessa arbeten sänker lönerna för resten av kollektivet. " 
Kent, Lisbeth och Karin prickas av
Men de flesta kommentarerna var ju positiva och biobiljetter kostar ju numera 100 - 110kr numera  Bra julklappar!
Så för två timmars roligt jobb tyckte jag att det var bra - och ville  gärna ville ställa upp!

Klockan 8.00 skulle vi vara på Sergelbiografen. 
Där träffade jag Kent och Nils  Valerie, tvillingarna Karin och Lisbet, Sigrid, Angela, Lisa, Rolf, Emilia  och dessutom många nya
Elin påpekade att vi setts två gånger tidigare. Senast var det på en casting för Ikea/Tyskland i somras. Det minns jag! Men jag har ännu inte kommit på det andra  tillfället.. Hoppas det inte var Elsas Värld!

NU gällde det en fortsättning på jippot kring lanseringen av Sonys vattentäta mobil. Den förekommer i senaste James Bondfilmen Skyfall. (Produktplacering!)   

På premiären i fredags, delades det på ett spektakulärt sätt ut exemplar till en person på raden med VIP-platser i biosalongen.


Nu skulle vi upprepa detta  med enbart 21 statister i salongen. Vi skulle sitta på en av VIP-raderna med våra Coca-Colamuggar. - Men utan godis!

Man filmade vår ingång och utplacering några gånger tills regissören var nöjd. Elin hejade på! Säker på våra namn.  Även teamet ropade på 
"Britt-Marie" "Nils"... ?  Besynnerligt!

Därefter berättade man om vad man gjort i fredags och lördags.

På väg in i salongen popcorn Nils med gul tröja. 

Efter den vanliga reklamen hade ridån stängts för att åter öppnas för Sony Xperia reklamen - en svepande strålkastare och en filmkamera.

Strålkastaren stannade på en person vars bild hamnade på filmduken och samtidigt började en telefon att ringa 


- i muggen med 
Coca-Cola.

Personen svarade! 
- och fick telefonen -och blommor!   Spontana applåder från publiken!
Hur skulle vi göra detta? Hur komplettera helgens inspelning?
Jo, Nils skulle nu spela vinnare!
Jag fick flytta längre bak med min rödrutiga jacka. D
et hjälpte alltså inte att Elin sagt att jag fick komma som jag brukar vara klädd?

Sigrid
Valerie med dagens "dejt"
tvillingarna
Peter
Kent, min "dejt" för dagen
Nils gjorde ett fantastiskt och övertygande jobb tillsammans med sin kompis!. Var så förvånad, glad och trovärdig. 
Spontana applåder från oss alla!

Men vi var inte klara med det!
Ny omflyttning!

Det blev min tur!!
Jag gjorde det Nils nyss gjort. Det gick nästan lika bra!

Sen var det bara att skriva på papperet som tillät dem att använda "oss"  framöver.... 
På vägen ut såg vi de jättestora skyltarna med  Agent 007  och den nya filmen Skyfall 

Biobiljetterna  kommer med posten               


Om jag ska se "Skyfall"? 
- Det tror jag inte! 
Det finns ju så många andra filmer att se före den!
 Det var i alla fall mycket kul att få vara synlig i  - dubbel bemärkelse!         
 - Eller hur Nils?                                                                



......................

På Facebooksidan Casting Sthlm skrev Elin senare på dagen

Tack snälla för idag: 
Carl, Mikael, Valerie, Emilia, Emelie, Leo, Nils, Britt-Marie, Amy, Nahrin, Angela, Kent, Sigrid, Rolf, Lisa, Peter, Monica, Darryl, Selma, Lisbeth och Karin! 
Ni var grymma!
Följt av många glada kommentarer från "oss"

--------



Biobljetterna kom efter en vecka.
Avsändare produktionsbolaget Grandins Flying Circus AB 
som också finns på Facebook


Dagen efter publicerades filmen i DagensMedia 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar