fredag 5 oktober 2012

Kanelbulle deLuxe?

Henrik Dahlgren
Det var en Romantisk afton  förra gången jag var på Ledermans teaterstudio  på Gästrikegatan 13

Det snöade då. Tung våt snö.

Jag fick "kara av" snön från den stora sandwichskylten ute på gatan för att dom som kom efter mig skulle se skylten.

Fat Cat  sjöng gammalt trettit-fyrtital
Dom dansade
Det var en trevlig kväll - och jag fick också träffa Sten, en av mina gamla elever igen som var där för att träffa Henrik.

Men idag var det Kärlek deLuxe - inte lika romantiskt
                                                 Foto: Pontus Lundahl/Scanpix


Jag gick dit i ett ljummet regn.

Där nere, nedanför den banta trappan, satt teamet - inspelning pågick i lilla salongen intill, den där Henrik och de övriga i Fat Cat uppträdde i vintras


Alexander den ihärdige statistansvarige, som dubbelkollat, att vi verkligen skulle komma var inte där. Han hade haft lite hög arbetsbelastning....
Damen i grått
 Men Markus skötte allt galant i Alexanders frånvaro. - åtminstone större delen av tiden!

Bengt och Laila

I "garderoben", i det inre, lilla rummet satt redan Laila, Bengt, Adam, Kent och Ingrid plus andra som jag inte träffat tidigare.
Kaffe, korsord, böcker och mycket mobil-fixande. 
Vi skulle ju vara tysta!

Lite senare dök också Joakim upp - iförd svart hatt.

Så skulle vi in i "stora" salongen. Det blev den vanliga omflyttningen tills det såg bra ut i kameran.
Joakim
Ingrid fick hjälp med pärlorna
Jag hamnade till sist längst fram mellan huvudrollsinnehavaren - och statistkompisen Joakim.

Ja, mat fick vi på en restaurang i närheten...
- en urtrist kycklingpasta - men med god sallad och bröd


Sen fortsatte vi på samma platser...
Skådespelartjejerna fibblade på med sina mobiler och facebookade -  trots att vi var strängt tillsagda att ha dem helt avslagna. Dom pratade med varandra under information och instruktion, så att det var svårt att höra. 
- Som yngre tonåringar sa jag till Laila. 
- Som fjortisar sa hon när vi lämnade restaurangen
Jag fick en flashback fr den förfärliga inspelningen av Elsas värld förra hösten.


Kent
Laila
"platsknyckarna" Ja, här satt
ju nyss Ingrid och jag...
(min randiga väska)
Bengt en baddare
- på Wordfeud
Bengt hade en viktig roll i dagens inspelning. 
Tyvärr är jag förhindrad att säga vad hans uppgift var.

En sorglig händelse var när en av statisterna, (som liksom de tre skådespelar-"fjortisarna".suttit med sin telefon på och även facebookat), nu även tog bilder med telefonen.

Detta upprörde inte bara teamet utan i allra högsta grad Bengt , Jonas - och alla statister.

Killen torde ha satt sin sista potatis på åtminstone detta bolag.








Man tackade av en i teamet.... och bjöd oss alla på en stor kanelbulle!

Det var ju Kanelbullens Dag.


Jag stoppade ner bullen i den randiga väskan, och kilade sen iväg och beställde en tandläkartid hos min tandläkare i närheten, innan jag tog pendeln hem.

Väl hemma kokade jag en kopp te och njöt  den tillsammans med en egen hembakad tunn äppelkaka på vetedeg 
( sån som mamma brukade göra - liknande mina sk blåbärsbullar)





...........................................................................................

Kontraktet
Vi hade fått skriva på ett kontrakt ... som föhindrar att vi ens pratar om handlingen..... än mindre tar några bilder
Moa Gammel
På nätet hittar jag dock artiklar från div tidningar - samma text i alla! 
Hmm....

"Svensk Notting Hill Moa Gammel spelar huvudrollen Selma, en framgångsrik författare inom genren "chick-lit".
– Hon drömmer om att bli accepterad i finkulturvärlden och hamnar i en kris. Vi är inspirerade av filmer som "Notting Hill" och det är så kul att göra en film som vågar ta i och ha starka karaktärer. Det är glossy och snyggt och så långt från diskbänksrealism man kan komma. Det blir en storslagen film, säger Moa Gammel."

I SvD Kultur 11 maj läser jag 
"Manusförfattaren Anna Platt – som precis skrivit klart sin första romcom – tror att hennes kärlek till genren handlar om möjligheten att själv bli förälskad via filmens huvudpersoner.
–I de bästa romantiska komedierna så upplever man själv de där fjärilarna i magen. Det är som att vara kär på riktigt i två komprimerade timmar. Man går därifrån uppfylld av lycka och hopp och inspiration om att livet är bra."
Nåja.....

Fakta "Kärlek deluxe"

Peter Dalle   och  Lotta Tejle

Spelas in:
 Under september och oktober i Stockholms innerstad, på Torö och på Gotland.
Budget: 20 miljoner kronor.
Regi: Kicki Kjellin.
Manus: Anna Platt.
I rollerna: Moa Gammel, Peter Dalle, Lotta Tejle, Sarah Dawn Finer, Malin Buska, Martin Stenmarck, David Hellenius m fl
Premiär: Hösten 2013. 
Produktion:
 eyeworks

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar