onsdag 17 oktober 2012

Bibliotekarierna och BBC-såpan


Ja, BBC är här en vecka för inspelning av ett avsnitt i den gamla långköraren från 1999 - Holby City  "Om det dagliga livet bland personal och patienter på Holby City General hospitals hjärtklinik" En långlivad såpa.

TV4 sänder just nu på dagarna avsnitt från 2007........så det dröjer väl några år tills vi kan se resultatet


Marie Molander hade ringt om jobbet på Stockholms Stadsbibliotek   - där Elsa och jag skulle vara bibliotekarier.

Vi skulle vara där kvart i fyra.  Jag var där innan halv ...

Elsa satt inne i en fåtölj och väntade. 

Jag stod och tittade på alla
GB - inte inhyrd
 lastbilarna som skulle lasta ur bakom biblioteket och alla mindre bilar från Berrras biluthyrning, med teamet, som vinkades in på den öppna planen. 
Avspärrat!

På trappan vid stora ingången, stod några ungdomar från teamet och sjöng och flamsade. Där stod även några av studentstatisterna - och Emma, den statistansvariga för dagen. 
"studenter"

de sista...
Vi skulle få vänta tills biblioteket stängde för dagen.
Elsa satt kvar där inne i sin fåtölj...
Vi fyllde i papperet som gav BBC rätten att "använda" oss för evig tid... Inga
 personnummer, inget bankkonto

Och sen fick vi vänta i entrén innanför dörrarna medan biblioteket sakta tömdes....
Nils och den anonyme irländaren
Emma sa att två saknades.... en hade problem med försenad buss...

Plötsligt dök den försenade Nils upp.Stor kram!
Han var faktiskt den ende  jag kände igen .
- Men plötsligt kom Shane gående nedför trappan. Han hade varit på biblioteket och visste inget om någon inspelning. Han ville vara med men han var ju inte anmäld, så de funkade inte.



  



Vi gick upp till stora salen. Tjejen från BBC tog tag i oss två "bibliotekarier" och placerade oss med teamet, medan studenterna sattes att vänta i läsesalen.... deras uppehållsrum. 



dull enough?
Elsa och jag hade fått instruktioner att klä oss lite tråkigt - och vintrigt. Helst grått!
Jag tog den tunna ylletunikan Sissi som jag köpt på rea på Olars Ulla, min favorit affär. Köpte med tanke på statistlivet. Inte helt tråkig! 
Jag ser nu att dom säljer den jättebilligt i sin nya webshop.
Den svenska kostymören hade gjort research och sett att bibliotekarierna var mycket neutralt klädda. Dom hade dock namnskyltar i mässing. Vi fick namnskyltar i plast med klämma
Hon gillade min tunika. Den engelska frisören gillade mitt hår! 
Ja, hon var också rödhårig.


Rosie, som har varit med i 275 avsnitt
Elsa var med i första scenen och jag, eller vi båda. i de följande. 
Vi skulle svara på frågor, visa till rätta och översätta när huvudrollsinnehavaren Rosie Marcel,(Jac Naylor) höll på med sina efterforskningar bland tidskrifter och gamla dagstidningar från sjuttiotalet...
".....it´s about this medical scientist.leaving a suicide note...."
Övriga statister gick på "balkongerna", vandrade tvärs över golvet eller satt och pratade kring de snygga sofforna. Sånt som vi statister vanligtvis gör.


tjejer i teamet
Läsesalen var uppehållsrum för
alla statister - utom Elsa o BM
Det gick som en dans! 
Ovanligt snabbt.
Två repetitioner och två-tre tagningar i några vinklar


Vi var respekterade, tilltalades med våra namn vid inspelningen! "Elsa and Britt"

Regissören R Evans skojade om mitt namn. Jag sa att jag inte var "britt" men hade hållit på att bli... för länge, länge sen 
kontrakt skrivet mot knölig vägg

Det var inget fika för statisterna - 

Men jag hade tack och lov med mig en "Risifrutti" ,  som jag haft i frysen ett par timmar
Elsa och jag norpade också åt oss lite kladdkaka i "vårt" uppehållsrum.

Kvart över sju var vi klara! Efter tre och en halv timme. 


 500 kr skulle vi få. Ska visst hämtas i stan... 







Det var kul att få en lite, lite större uppgift.

Mersmak!






1 kommentar:

  1. Måste bara ge dig lite rosor för denna blogg. Hittade den av en slump och har nu suttit några timmar och läst om alla dina statistjobb. Otroligt intressant och kul! Har själv precis börjat som statist och har fått några jobb. Hoppas på mer i framtiden!

    SvaraRadera