lördag 11 februari 2012

Luddor på perrongen lördag morgon

Tina skrev:
Jag  jobbar för närvarande som statistansvarig på en STDH/SVT novellfilm som ska spelas in i Stockholmsområdet under kommande vecka sön-sön. De som är intresserade kan höra av sig till mig så ska jag se om det är någon dag tid och plats som passar just er. Ingen ersättning mer än en biobiljett och vi bjuder på fika/lunch.

(STDH Stockholms dramatiska högskola)
Jag svarade -och jag behövdes i lördagens utescen på Stockholm central. 6.15-16.
Det har varit kallt den senaste tiden så jag började med att hämta luddorna i förrådet. Sen det gamla understället, ylleklänningen jag köpte på kundkväll hos Olars Ulla .

Jag sov tre timmar innan väckarklockan ringde. SL inte har samma service en lördag så jag blev en kvart sen. Ingen fara! Det var en annan statist som också var sen. Vi hade ett litet rum på Scandic Grand Central på Kungsgatan.

Tina
Ebba
Peter

Glad Bengt
På plats var flera gamla statistvänner, Ingrid, Bengt, Peter, Göran och Ebba. Jag kände igen ett par till av totalt tio statister.
Tina hade jag dock aldrig träffat tidigare.
Vi hann sminkas. Vi hann fika. Kostym kollade aldrig våra kläder...
Sen vandrade vi iväg till spår 11....

Tina och Robin vid Burgers
Emine
Det gällde slutscenen i Den allvarliga leken en slags version av Hjalmar Söderbergs Den allvarsamma leken.
Vi statister skulle vara vanliga resenärer .... men det var bråttom!

Vi skulle ju agera runt det tåg som huvudpersonen ämnade kliva ombord på. När tåget åkt kollade om vi skulle vänta till ett nytt kom in eller om tagningarna var bra nog.
Det var dom.
Paus! Vi nöjde oss först med att vänta på  Centralen, men när vi insåg att det gällde mer än en timme gick vi tillbaka till hotellet.

Ingrid

Sen ny tagning på spår 11 - i annan vinkel.

Jag skulle stå och fibbla med min telefon, Ingrid vinkade av en vän och de andra åtta statisterna gick med sina väskor tillsammans med vanliga resenärer.

När tåget gått... var det lunchpaus - på hotellet. Lunchlådorna med god pastasallad var tyvärr bara tinade till hälften. Robin fick gå med dem till en micro någonstans
Fredrik regi
Medan vi avslutade lunchlådorna, delade Tina ut  biobiljetten - vår lön och så dök Fredrik upp. 
Det hade tydligen gått bra....
Dom behövde bara två killar efter lunch. Det blev Tinas gamla kära statister Bengt och Peter. Bra val!


Så sen kunde jag traska iväg till spår 16 och ta pendeln hem.

Väl hemma sov jag ett par timmar.


Imorgon ska det bli reklamfilm! 


2 kommentarer:

  1. Lika trevligt att läsa det du skriver B-M!

    SvaraRadera
  2. Alltid kul och givande, både att ses och att läsa efteråt :-)
    Eb bocker å tacker för smörningen.

    SvaraRadera