fredag 3 februari 2012

Lillasyster på Högskolan i Gävle

Lillasysters nya logga
- jag fick kolla två ggr
Det var en kall vintermorgon. Lillasyster skulle spela in "Snöflingan", en av tre reklamfilmer för Högskolan i Gävle.

Vi frös medan vi väntade på runnern Gustav, som skulle hämta oss vid pendeltågstationen tidigt i tisdags morse.
 
John Dunell hade skrivit att det skulle skulle vara vinter i filmen - men skrev att vi skulle spela in inomhus!
Vi skulle ha
ytterkläder, mössa, halsduk och handskar och gärna ta med väskor, tidningar, böcker  Saker som man använder när man är på resande fot.

Efter en rejäl frukost hos SJ Service academi fick vi ta på oss deras säkerhetsvästar och sedan i samlad tropp vandra iväg till de gamla vackra stallarna, som verkar  användas för utbildning.

Vi väntade - väntade i  över fyra timmar, i en delvis uppvärmd del av utbildning
s-stallet. Vi satt med alla ytterkläder på hela tiden.
Av de cirka sexton statisterna kände jag fyra!

       

Den äldsta bekantskapen var Henrik,
som jag dock aldrig träffat på som statist tidigare. Henrik är pappa till Charlotta, en av mina gamla elever från 1992-95. 



Men Helena, Sussie och Gunnar har jag träffat många gånger sen i maj förra året! Kul att ses igen!
Först skulle Eva, Helena och några till gå ombord på tåget och börja filma.
Från Lillasysters hemsida News   Vår tågvagn
Eva, som jag inte har någon bild på, skulle vara "en äldre dam som satt och läste en bok". Den bäst betalda statistrollen? När hon kom tillbaka var hon lite sur "Jag ska nog inte bli skådespelare!"  -  Det hade varit många omtagningar!!
Och sedan var det dags för oss andra.
Min röda mockaväska  skulle flyga
- rekvisitören gömd
Jobbigast var det faktiskt att med sitt bagage ta sig upp på och klättra ner från tåget , som var uppallat.
Vi skulle låtsas att något hände som fick det stillastående tåget att skaka.
Vi skulle skaka!
Regissören Gustaf Åkerblom
















Som vanligt placerades jag tillsammans med Gunnar...

I en scen skulle jag, stående, knuffas omkull av själviske Petter som bara skulle "fram"med sin laptop.
Vi var hungriga innan det var dags för en sen lunch.
Men först på med säkerhetsvästarna förstås! Området är farligt!
statistansvarige John


Helena    Jimmy
Petter

Jimmy  Barnet  Sussie
Maria sminkas


klappan
Henrk  Helena Lasse







"Konduktören "- Jenny















Det här gällde ju en lokalreklaminspelning ...
...eftersom jag inte bor i Gävle får jag väl kolla på högskolans hemsida! 
Då länkar jag!
Här är länken nu!



1 kommentar:

  1. Hej!
    Vad kul att du skickar länk till din blogg, den är jättebra! Kul att se sig själv och andra ur någons ögon som man spenderat en hel dag med! Tack! /Maria.

    SvaraRadera