onsdag 23 november 2011

Röda byxor - då känner man kungen!

Jag var på väg mot Fredsgatan 12 och var nästan framme när jag såg  triangelskylten "Filminspelning". Det stod  bilar vid trottoarkanten och vid en reservingång stod en väl påpälsad vakt. Jag frågade henne var jag skulle gå in. 
- Det var Konstakademins huvudingång på Fredsgatan 12 som gällde för mig och alla andra..
               
Jag var på plats redan kl ett, trots att vi var kallade till halv två.

I trapphallen pågick inspelning av en fest med högtidskläder, ordensband, champagne... Jag såg Johan Ulvesson som jag ju visste skulle ha en av huvurollerna.
Jag såg inte Nike av Samothrake. Var var hon denna dag? 

Dom var försenade, så jag hade en timme att fördriva på stan. Lakrits och en biljett till Hair hann jag fixa. Väl tillbaka på Konstakademin blev det till att vänta... i en och en halv timme till. 

Nä, det var inte Barbapappa.
Det var Brommamamma som hade mailat mig i söndags om en auktionsscen som skulle spelas in denna dag. 

Erik Haag
TVserien heter Pappas pengar och görs för Svt Barn. Den är skriven av Erik Haag som också regisserar.
Johan Ulveson och Olof Wretling spelar far och son i Sveriges rikaste familj.
varje avsnitt ställer den 35-årige sonen(!) en fråga, 
t.ex:

 Varför bor vi så stort? 
Johan Ulveson
 Varför har vi så mycket saker? etc
Följden av detta är att sonen lär sig hur vanliga människor har det och om att visa hänsyn och om allmännyttan etc.
Olof Wretling

Just nu spelar 
produktionsbolaget också in Allt faller med bl a Johan Rehborg, Henrik Schyffert och Jonas Gardell. Tidigare producerade bolaget Landet Brunsås, Dom kallar oss roliga och Roast på Berns


Det var den "minsta" auktionspublik jag sett, men vi placerades strategiskt. Det visade sig att vi bara blev sex statister eftersom två aldrig dök upp. Därför fick scenografen och en till från teamet, kläs fina  och fylla ut.
Vi satt i den stora ommöblerade hörsalen med gamla fina nakenstudier från alla tider på väggarna.
Där fanns även en "klädd" gobeläng. 
Rolf  med tyst statist
Auktionsförrättaren var auktionsförrättare. Hans unga assistent var helt fel klädd i skrikig lång, mörkt turkosblå klänning.
Vi statister fick sitta med under repetitionerna. Det tog lite tid! 
Bättre det än att tillbringa mer tid  väntande bland de tysta statisterna en trappa ner.

Under auktionen visar det sig att de två som slogs om äggkoppen, som gick för 14 miljoner, båda hade röda byxor.
Pappan förklarar för sonen att det betyder att "man känner kungen". 

En regel för oss statister är att det aldrig får fotograferas i en produktion.
Vi kan låta oss fotograferas av varandra medan vi väntar offstage. Bra att ha till sitt eget galleri på statist.se
Men aldrig blir jag så generad som när jag stöter på statister som vill bli fotograferade med kändisar. 
Pinsamt! 
På väg mot pendeltåget stod hon fortfarande kvar - vakten.
Jag ville ta en bild till bloggen
- Av mig? frågade hon skrattande.
- Ja, av dig svarade jag.
Jag förklarade att jag varit statist sedan i maj och att jag bloggar om allt jag gör

Rolf, vid den vilande statyn, sa tidigare att minnet börjar bli lite si och så....
Sån tur för mig att jag har alla mina anteckningar här och dessutom bilderna i statistmappen med alla undermappar...

Vakten ville ha adressen till min blogg! Hon antecknade

Skriv gärna en kommentar är du snäll. Jag glömde fråga vad du hette!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar