torsdag 6 oktober 2011

Smakar det - så kostar det?

Smakar det så kostar det!  Är det så?
Men det som kostar smakar för den skull inte alltid bra...
I måndags var det billig TV med flams och flabb, enkel inspelning och inte så precist precis! se blogg

Nu tisdag-onsdag  var det Svt  med fortsatt inspelning av Jonas Gardells drama "Torka aldrig tårar utan handskar" Det  handlar om aidsutbrottet för 25 år sedan. Inspelningen påbörjades redan i juni, då jag var med med min hatt. se blogg.

Vi var ca tio kostymstatister från i juni som skulle vara inne på Svt Drama på Hangövägen kl 7 på morgonen. Halv nio gick bussen med oss plus ett gäng dramatuderande, de unga skådespelarna, kostym, smink, regi etc. 
Ljus och ljud var redan på plats när vi kom dit. Där var också  ca 40 st "på-platsen-statister", som alltså fått sova längre, ha egna kläder, fick komma hem tidigare - och fick 100 kr mindre än oss.
Statisterna hade eget uppehållsrum nere på Helgagatan. Där var vi inte mycket. Vi var i kyrkan hela tiden.Vicky placerade ut oss i kyrkbänkarna och justerade sedan - med kameran och monitorns hjälp

"Flytta lite till höger - nä, vänster!"  
"Du, du och du, stå upp!!"  
Och så flyttades man kansle till andra sidan mitt-gången.
I två dagar höll vi på med några få sammanhängande scener!

 Vi sorlar. Vi står. Vi sätter oss.
Prästen frågar om någon var allergisk, nickande mot katten som tagits ut ur korgen. Men han hade sagt att känslor var tillåtna - att allt var "tillåtet"!?  Katten tillåten!
Mats och Arvid
Kompisen Madde sjunger "Sov på min arm" många, många gånger. Killarna svär varje gång åt prästens hänsyftning till "flickvän".

Vi reser oss och sätter oss, 
reser oss och sätter oss, torkar tårar, filmas i många vinklar.
Vi är bakgrund till scenerna. Kuliss.

Det är vårt jobb.

Prästen säger: "Och så sjunger vi psalm 297 "
Men vi sjöng den aldrig! Vi fick inte sjunga! Ingen inhyrd orgelspelare som i Liza Marklundfilmen i somras. DÅ sjöng vi! Om och om igen!
Jag blev besviken! 
Det är så befriande att få sjunga den välkända gamla psalmen "Härlig är jorden"!
.
I slutet av andra dagen gjordes en ljudupptagning av snyft, snörvel och gråt till scenen vi tidigare spelat in!
Sen fnissade vi!


men glasögonen åkte av 
intensive Alex tar  en bild
mina skor - fötter luftas


Ellika
Arvid -92 statistansv
katten i  Simon Bergers korg
här med matte
Smakar det så kostar det! sa jag visst
 bild till statist-galleriet.
Alex klagar att bloggen har för få bilder
Ja, det är ytterligheterna för mig denna vecka...
  

- Slamset och flamset som görs kvickt och billigt i dubbel bemärkelse.
- Det här, som vill något större!  som har budskap, är äkta och får oss att tänka, att se.. En stor satsning, där varje scen får ta tid , där det putsas på detaljer
- Däremellan finns allt det halvbra. Det där lite fabriksmässigt effektiva, som fått "resurser", men ska ge pengar tillbaka, som kan köra med dubbla kameror, men utnyttjar statister upp till12 timmar för 250 kr. 
Som ändå ibland kan bli riktigt bra - men ibland alldeles, alldeles förfärligt!.
Men det som kostar smakar för den skull inte alltid bra!

Jag tror på Svt och  Gardells drama.Tror på att "Torka aldrig tårar utan handskar" kommer att bli ett mycket bra och trovärdigt drama.

"Faan, jag slår vad om att den kommer att få Kristallen" sa Alex.




1 kommentar:

  1. ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ JAG hade rätt hahahah...Med vänlig hälsning Alex

    SvaraRadera