söndag 23 oktober 2011

En blöt kväll på Stadion

Produktionsbolaget Social Club sökte 100 personer för en reklamfilm för norska Bygg Makker. Peter hade jobbat en hel dag med  dem och föreslog nu alla sina statistkompisar att ta ett liknande jobb nästa dag. 
Sent på kvällen fick jag så ett sms och ett mail:

...16.45 Stockholms Stadion, ingång Klocktornet på Lidingövägen. Sen 
sluttid omkring kl. 02.00, .
Middag kommer att serveras på plats.
Ta gärna med ett par ombyten så att kostymgruppen kan välja ut den bästa konstellationen. Varma kläder mellan tagningarna, gärna något 
att sitta på, men enklare vår/höstjacka eller tröja för tagningarna.
OBS ha underställ eller motsvarande!


Lite tveksam var jag nog… Särskilt som Pendeltågen på Bålstalinjen inte går dessa dagar. Men... jag accepterade ändå erbjudandet.

Jag var framme i tid!  Vi satt och väntade en timme på norra läktaren  en timme. Sen fick vi gå in i pressrummet/uppehållsrummet. Det var skönt, för det hade börjat bli kallt.

Den första jag såg där var Mattias Claesson (medeldistanslöparen) - nu en av "skådespelarna" från Spårvägen. 
Jag stannade till och pratade och sa att jag kände igen honom från det att han jobbat som vikarie på Ekhammarskolan. Han var förvånad, skrattade och sa att de fyra timmarna var nog det enda "riktiga" jobb han någonsin haft!
Sen skyndade jag mig ner mot en av sofforna i det lite röriga rummet. Jag hade just stött ihop med, Soledad som jag mött några gånger tidigare

I soffan hamnade också Johnny som varit med på begravningsscenen i Allhelgonakyrkan för några veckor sen.  
...och Helena från Millenium och Erling...
Vi satt bra. Frös inte. Hade trevligt!
Vi pratade, skrattade, berättade och knöt ihop. Fikade. Åt frukt. Fredagsmys

Timmarna gick...

Klockan åtta serverades en god middag. Rostbiff och potatisgratäng. Då hade också Shane från Irland hunnit dyka upp.
 "I  love free food", hade han sagt medan vi väntat på bussen mot Nacka förra månaden.
Efter maten sov han några timmar!


Vi andra pratade, och pratade. Först om olika statistjobb, var vi träffats tidigare osv.  Om kurser man kan gå. 
Bilder förevisades. 
Det blev även snack om hur statisten C  behandlat både Helena och mig på Kvällsposten - som luft - medan hon genast tar sig an alla män och några utvalda kvinnor. 

Timmarna gick... det snackades vidare .
Om hur svårt det kan vara att få vanligt jobb och om den lilla godisbutiken han stängde tidigt för att kunna vara här idag. 
Helena

Britt-Louise  
Om uppfödning av raskatter och om hur det är att komma tillbaka efter en svår Whiplashskada och om en familjs förvandling medan föräldern sakta kom tillbaka - men då till en familj som vuxit.

Britt-Louise sysslade med sina korsord, men lyssnade och log - var med oss mer och mer allteftersom.
Vi pratade också om att vara ensam - frivilligt  och ofrivilligt. 

Timmarna gick....

Det satt en man på en stol lite vid sidan om. 
Erling Stenmark
Vi hade uppmanat honom att dra stolen lite närmare. Det gjorde han till sist och han deltog i samtalet.
Vi pratade om var vi kom ifrån.
Arvidsjaur?  - Jamen,  jag också!
Han var ett år yngre och hade bott kvar tills han var 18.
Vi pratade. Jag mindes... Jag pratade om:
Skomakargatan, Norrans lokalredakton, Abborrtjärn, Guldsmed Erikssons, "Tanta" tant Hanna och hennes restaurang "Baren" i samma hus som biografen Grand ( eller var det Palladium?),  syskonen SteinvallGodtemplarhuset, kompisarna Bosse och Maj-Britt och deras syskon, Jalle och Ulla-Britt, Cirkusplatsen och skidspåret de 7 km upp till Vittjåkk  då, innan det fanns en bilväg upp, Halvvägs stannade man i Apelsinbacken. Det var alldeles gult av apelsiskal....
Det var en resa i minnen....
Jag flyttade när jag började skolan.


En del av oss 100 statister
Ibland kom någon från teamet in och ville ha en "funktionär" eller "sjukvårdare".
Vi satt nöjda kvar. Vi hade  det bra.
Ute var det kallt och regnade.


Timmarna gick. 

Fikabordet fylldes på hela tiden.
Plötsligt - kvart över elva - efter sex och en halv timme skulle vi ut!! 
Vi skulle ut,  klädda i våra vårkläder med underställ under. Men, vi skulle få ha våra vinterkläder på mellan tagningarna. 
Det hade börjat regna!
                                   - Kom ihåg att det är varmt och skönt, manade inspelningsledaren

Timmarna gick... 
Soledad och Britt-Louise
Bänkarna var våta. Jag satt min vinterduffel. Sockarna i sandalerna var våta, fötterna kalla.

Det var "greenscreen" som gällde, precis som på Sergels Torg i somras.
Vi flyttade sakta upp och bytte platser allteftersom skärmen vandrade uppför läktaren. 
Vi flyttade oss och vi flyttade oss. 
Man träffade nya statister. Men ingen skulle till Kungsängen!
Jag träffade Anja, den enda kloka - hon hade en regnjacka som vårjacka. Hon skulle med samma nattbuss i alla fall. Bra! Skönt med sällskap. Jag hade inte åkt nattbuss sen 70-talet!  . 




Efter tre timmar, klockan kvart över två var vi klara. Vi var mycket blöta!

Vi missade precis en buss mot Sank Eriksplan där nattbussen går

Glömde ta en bild på Anja från Jakan!   - Hittade senare en bild på Statist.se          

Ingen bild på  läktarbeantskapen Elsa heller 


Kom hem halv fem!
Jag hade ju varit tveksam....
Borde väl inte ha accepterat erbjudandet.

Men i så fall hade jag ju missat dessa möten, dessa samtal.


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Hittade detta på nätet. Det var alltså i år! Se filmerna som vann! Resumé 

Social Club vann tre lejon i Cannes


Publicerad 2011-06-29 Resumé

Reklambyråerna och deras kunder uppmärksammas mest i Cannes Lions. Produktionsbolagen har däremot en tendens att hamna i skymundan. Trots detta kammade svenska Social Club hem tre lejon i år.
– Vi är alla så glada och stolta, säger Anna Sundbom, pressansvarig på Social Club, till Resume.se.




2 kommentarer:

  1. Intressant läsning Britt-Marie!

    SvaraRadera
  2. Vad fint skrivet!
    Varför hade jag fått för mig att detta var en regnig lite småkylig sommarnatt. Det var ju slutet på oktober. Haha. Minnet är bra men kort.

    SvaraRadera