lördag 24 september 2011

"Visuellt liknande bilder"

 Johannes Vermeer  " Flicka med pärlörhänge"
 Inte förrän idag upptäckte jag en annan användning av Googles bildsökning!

Jag söker ju ofta bilder - särskilt till bloggarna - och ofta använder jag mer tid till bildletandet än jag använder till själva skrivandet.
Det är ju kul med bilderna!

Så jag skriver in ett ord -eller flera- webbläsaren- - och trycker sen på Bilder.
... och så kommer förslagen. Alltid hittar man något! Man laddar ner!

De flesta använder jag aldrig -
Men bilder sätter igång tankar - andra tankar, nya tankar, gamla minnen.  Minnen...

Idag hamnade jag av en slump först på Google bilder.
"Läs mer eller testa direkt genom att dra in en av bilderna i sökrutan ovan." stod det på sidan.
Jag drog förstås i  "Starry night ". Har alltid varit förtjust i van Gogh... och där kommer drygt 200 000 Starry night.
Sen prövade sen med några bilder från den egna datorn.
Kända och okända konstverk och designade mönster t ex Josef Frank 

Det roliga är ju att webbläsaren söker visuellt liknande bilder  så det blir många överraskningar. Webbläsaren letar upp andra Josef Franks tyger men också andra mönster runt om i världen.

Efter fem-sex olika försök med konst, så prövade jag sedan med en bild på mig själv!
Se vad jag hittade!

Ja, Flicka med pärlörhänge fanns också med.




Victora Beckham

Charlie Sheen
"Johnny Depp"
Jag upptäckte senare på kvällen att det stod "Nytt! Nu kan du söka med bild på Google" på sidan för Google bilder. Jag som trodde att jag bara varit  "a slow learner".

Ngra dagar senare när jag hade min kurs med mina väninnor och dom skulle testa detta så upptäckte vi att det INTE funkar med Explorer - inte än i alla fall!. Men det funkar ju med Google Crome! Får kolla Firefox också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar