onsdag 28 september 2011

Ett barn försvinner

Vi skulle vara på plats 7.50 i  Mölnvik några hållplatser bortom Gustavsberg. Det var en lång resa från Kungsängen via Centralen och Slussen - och sen en halvtimmes bussresa.

Det var min första reklamfilm.
Enkelt statistjobb och betalning därefter 500 kr.  Reklamfilmen jag missade i mars skulle ju gett ha gett tio gånger så mycket!

I mejlet inför denna dag hade det stått:
Filmerna vi spelar in nu skall gå på TV under höst/vintern. Därför önskar vi att ni tar med er kläder för höst/vinter. Ni skall se ut som ni gör på vardagar när ni går och handlar mat. Vardagligt. Ta med 3-4st ombyten. Jackor, tröjor, skjortor, kepsar, sjalar, vantar, mössor, halsdukar osv. Försök så gott det går att variera färgerna på kläderna. Undvik helvita plagg. Vi vill kunna ändra på era kläder till olika scener.
Inspelningsplatsen var i en slags lagerlokal intill brandstationens helikopterplatta.
Där inne fanns en uppbyggd matvaruaffär med mest fejkade varor.
Vi statister fick hålla till i "matsalen", medan skådespelarna höll till en trappa upp - utom vid lunchen kl 13 förstås då dom och inspelningspersonalen var nere hos "oss"! 
Det bjöds hela tiden på goda mackor, kaffe, härlig frisk smothie och frukt.

Efter två timmar blev jag tillfrågad om jag kunde stanna och ta ytterligare ett inspelningspass. Jag skulle få ytterligare 499 kr. 
Katta
I så fall skulle jag ha varit med i scenen med Rimstugan, som påbörjades strax innan lunch och skulle fortsätta på eftermiddagen.
Det kunde ha varit lockande eftersom jag redan var på plats, men det var Kattas födelsedag och jag var bjuden på middag tillsammans med övriga vänner, så jag tackade nej till erbjudandet.
Rimstuga  - för någon gång i december



Storyboard  1m hög
- den första synliga
storyboard sen jag började 
















Sara staterande skådespelare
 som fick sitta i kassan ett tag

Yvonne
Fikapaus Claes o Yvonne



Stina med lilla Celine
Vi kommer att vara synnerligen osynliga, i bakgrunden, där vi traskar runt, fram och tillbaka, klädda i våra medhavda, hela tiden, nya, gamla vinterkläder, föreställande ständigt nya kunder i butiken...


Men...
.... hur var det då med det försvunna barnet?

Tyvärr! Jag har skrivit på ett papper att inte avslöja något innan  reklamfilmen går på TV. 




Valerie är med i avsnitt som spelades in i början 
på sommaren och som går på TV denna vecka - september. 




Men så idag - den 30 nov ser jag  plötsligt avsnittet när barnet försvinner
Jag passerar -delvis- som en svart figur en bråkdel av en sekund bakom mamman. Min runda svarta väska....


Såg det inte första gångerna.Men sen är det bara att gå fram en sekund i taget. -Trycka på Prtsc och klistra in i bildbehandlingsprogrammet, så har man en bild i alla fall!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar