måndag 11 februari 2019

Botox? - Jag? Det hade man väl aldrig trott!

Jag hade nog suckat väldigt många gånger då jag fått mina migränblixtar, min ögonmigrän, mina auror.
Inte klagat så mycket tycker jag, men suckat.
Förra året skrev en kompis till mig om att hon hört om någon som fått botox mot migrän och ville tipsa mig.
Jag skrattade lite för mig själv! Jag tyckte nog inte att mina blixtar var tillräckligt jobbiga för att försöka något så drastiskt.






Men efter denna höst, denna vinter, med denna rysliga och nu diagnostiserade kroniska migrän har jag fått anledning att ändra mig.
Jag såg också något på en nättidning om en ny medicin som testas, och som inte är klar. 
Men, jag litar på att min neurolog vet mer, och kommer att fortsätta föreslå lämpliga mediciner att pröva.
Jo, hon för hon lät mig pröva en mycket lätt lugnande medicin mot aurorna/blixtarna häromåret.  
Det blev ingen märkbar ändring, så vi släppte den.

Bild på mig från ett katastrofscenario
med journaliststudenter häromåret
När jag var på besök i slutet av av november och ju redan hade haft huvudvärken två månader tillbaka, nästan varje dag, föreslog hon en epilepsimedicin som visat sig funka i vissa fall.
Dosen ökades i tre steg. 
Jag inser nu att man måste ha testat några olika behandlingar innan vissa mediciner ens kan komma ifråga.

I januari var jag inte ett dugg bättre! 
Huvudvärk av olika grad varje dag.


Jag litar ju på min neurolog! Litar på att hon vet och kan föreslå lämplig medicin, lämplig åtgärd.
Och vid det extra läkarbesöket för ett par veckor sedan, föreslog hon  faktiskt att jag skulle testa botox!
-Ville jag ha betänketid?
Jag behövde ingen betänketid Jag sa ja till botox! Sa ja direkt!

Idag 8 februari, fick jag min första omgång av 31 sprutor.
Ja, TRETTIOEN!

Det var faktiskt inte ett dugg jobbigt! 
Hon började med de ställen som hon ansåg vara värst. Mellan ögonbrynen. Ovanför ögonbrynen. Vid tinningarna och i hårfästet. Jag låg på  britsen.
Sen fick jag sitta på en pall och för att få sprutor på olika ställen i huvud och nacke och ner mot axlarna.


Ärligt talat minns jag inte riktigt var alla sattes. Nästa gång ska jag försöka tänka efter var sprutorna sätts. Ja, sprutorna ska faktiskt tas var tredje månad
Det tog inte mer än en kvart att ta sprutorna!




Jag hade fått en bra och mycket informativ broschyr av läkaren tidigare. Jag läste en bit i taget...

  • Skillnaden mellan periodisk och kronisk migrän. 
  • Hur diagnoser ställs. 
  • Hur migrän kan utvecklas från periodisk till kronisk. 
  • Hur Botox kan fungera vid kronisk migrän.

Men inte så mycket om hur och när man får lindring, 
Men det berättade läkaren....Hon tog ner förväntningarna på jorden! 
Det kommer att ta tid att sakta bli bättre.
Vanlig gång är att den värsta huvudvärken, den hårda migränen försvinner först. 
Men den där dova eller den där mittemellan huvudvärken som jag har haft varje dag när jag inte haft rysliga migränen, den brukar vara kvar längst.
Ofta sker ingen förändring alls de första fjorton dagarna! Kanske får man vänta till nästa omgång botox, innan man får en drastisk förbättring. Den ska jag få i början av maj .
Neurologen tog ner förväntningarna på jorden. 

Det var nog bra!


* Kollade "kronisk migrän" på nätet.
Då såg jag också att min neurolog är en av de mycket få i vårt landsting som ger dessa behandling, men Stockholms landsting ligger bra till för denna typ av behandling




*Om du, eller någon i din närhet, har huvudvärk år det bra att föra bok över huvudvärken, anfallen. Bra om du senare bestämmer dig för att uppsöka läkare


*På Finlandsinstitutet finns en utställning " Första symtom" med broderade migränbilder  
Utställningen pågår till 2 mars
Dit ska ja en bra dag! 


Bilderna från nätet, min botoxbroschyr och en är helt min egen


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar