onsdag 23 september 2015

Zombieserie

Trappan i Van der Nootska
Kvällen innan skrev Ida på statistchatten att det behövdes folk till en "presskonferens" dagen därpå.
Ida
Det gällde en Zombieserie för barn, som kommer att gå på svt med start  runt årsskiftet. 
Jag svarade att jag kunde ställa upp - och hon bekräftade: 
"Karin hoppade av, så du får gärna ta hennes plats. Då är det samling KL 8.30 på Van der Nootska på st Paulsgatan 21, din kontakt på plats är Johanna! Det är 500kr i lön o det är två locations som gäller med lite väntetid emellan! "Jag har inte fått veta några särskilda kläder....konstigt nog...men det är en presskonferens med "Statsministern" i serien som spelas av Börje Lundberg!"

Inga direktiv om kläder alltså!
Så jag packade ner en ljust blålila kavaj och åkte dit i en svart.

På en  anslagstavla hos
produktions-bolaget
Castingen hade ägt rum i februari-mars och det mesta spelades in i Åsele under en månad i somras!

Platsen kallas i serien Ösele och är där en ö i älven. Ön isoleras för att förhindra ett större zombieutbrott! 

se  Åsele videotekniks "teaser"

Den här dagen skulle bara några scener med statsministern spelas in. 

Det gällde två presskonferenser och en invigning av "fabriken"

Det passade bra att jag hade två kavajer! Vid invigningen
var det labbrock som gällde.

Livvakten - Johan



Ida och statsministern - Börje Lundberg


















Daniel
Bengt, Ivar och tjejerna fr kontoret













Daniel 2013
Ivar 2013


Daniel träffade jag häromåret vid inspelningen av julkalendern, "Barna Hedenhös uppfinner julen". 
Då kallade han sig visst Bulldog, ser jag. På den inspelningen var även Ivar med. Det var hans första statering. Ivar och jag har träffats många gånger sedan dess


 I fikapausen hann vi kika runt lite.
Biblioteket med dess gröna väggar var mangnfikt -  trappstegen likaså!


Biblioteket på Van der Notska palatset
trappstegen













Under presskonferenserna skrek vi i munnen på varandra och förfasades, men fick ändå ställa våra frågor, Kevin var fr BBC och ställde sina på engelska, Ivar på tyska. 
Sen var vi klara  på Van der Notska. 

Det regnade, så eftermiddagens inspelning fick skjutas fram några timmar. Vi passade på att gå över gatan till ett av produktionsbolagets  kontor som dom delar med några andra mindre företag i liknande bransch


Johanna Becker
producent / projektledare
medförfattare



Jag hade inte tidigare stött på produktionsbolaget Mediabruket
Men kolla själva och se vilka stora, snygga TVserier och dokumentärer man gjort!

Åsså nu denna Zombieserie för barn!






Vi snokade runt lite och passade på att lära  oss lite om Zombies.


Nä. hon var inte med den här dagen, men jag
 fick låna bilden på min favoritZombie
















Bengt i personalrummet








Augosto och jag norpade lite godis innan vi
 drog  iväg mot Trekanten där vi skulle äta lunch och sedan inviga fabriken tillsammans med några barnfamiljer


Kevin
Augosto





Ja, vi journalister från presskonferensen fick nu bli lite högdragna forskare och laboratoriepersonal.



Det bjöds på korv och farliga karameller i lilafärgat omslag
Statsministern tog för sig!


Obs! Företaget heter Mediokker


Vi var inte många där.. 

Det ska bli spännande att se hur dom får till den här invigningen i serien

Ja,  sen var vi alltså klara.... 

Nu har Mediabruket bara kvar att sätta ihop allt detta till en färdig serie.



Hittade på Svt sida..

Det är faktiskt ite kul att vara med i mindre produktioner, produktioner där producenter, projektledare och regissörer själva kånkar på skrivbord, och attiraljer. 
Produktioner där det hela bli till i stunden, tillsammans med kompisar och deras familjer
Och där det bara är en fotograf som själv får flytta på grejer, för att få till bilden.

Ja ni vet barnkultur ska ju göras billigt!




2 kommentarer:

  1. Men ändå bra betalt för barnprogram som ni ser. I klass med Fröken Friman!

    SvaraRadera
  2. Jag klagar inte på vad jag fick betalt som statist i denna produktion Ganska vanlig ersättning ! Det var det jag såg runt omkring, det som gjordes enkelt och av alla! Jag förutsätter att resultatet blir bra. Dom kan ju! Det ser vi på allt det andra dom gjort!
    Men jag gissar att budgeten inte är så stor!!
    Britt-Marie

    SvaraRadera