söndag 13 september 2015

Plötsligt börjar det hända...


25 aug tisdag

På väg till en casting för ett 999 kronorsjobb för Kista Galleria, 
gick jag förbi huset där faster Berta bodde för många år sen,
Det kändes så i alla fall. Jag vara ju där på femtio och sextiotalet... sov mellan två fåtöljer när jag var liten.
  
Men nu, när jag åter kollar i min mycket gamla adressbok, står det att hon bodde på Kungsholmsgatan 65, men på kartan hittar jag inte det numret. Hm?

Jag hittade i alla fall till nr 36 där dagens provfilmning skulle ske! 
Next Generation Casting


Det var kul och vi blev trevligt bemötta, men framför att var det kul för att jag träffade Liss, Bengt och Kaarina med make och en Leif som jag bara träffat som hastigast tidigare. 

Vi  provfilmade två och två.  Det gällde en liten reklamfilm för Kista Galleria. Det kändes bra under inspelningen - och efteråt. Det tyckte både Bengt och jag. Vi kände gensvaret från damen som höll i provfilmningen.Vi skulle få besked två dagar senare - på torsdagen....
Dagarna gick... 
Jag visste att jag gått vidare till uppdragsgivaren... Men inte förrän på söndagen kom  beskedet. Dom ville ha mig!
Inspelningen skulle ske två dagar senare!


1 september tisdag 
Regn! 
Vi skulle bli upplockade vid Gullmarsplans torg. 
Katti förra året

I bilen satt redan Katti. Hon hade hört av sig till mig efter att ha sett mitt glada "Jippie! Jag fick mormorsrollen! Reklamfilm för Kista galleria på tisdag. 
Inte bortskämd precis- inte varit på särskilt många provfilmningar. Och inte fått "roller". Kul!" på Facebook och insåg att vi skulle på samma inspelning. 
För ett år sen gjorde vi en intern film för SJ med Katti i huvudroll och jag som "futuristisk" mormor. Se min blogg
I sommar har Katti synts ett ett stort antal gånger i reklamfilmerna för apoteket Apoteket. Whitening på nedre Tandraden



Locationtruck
Nu skulle det bli diverse inspelningar i/ runt en villa på Mittelvägen i Enskede. 

Vi höll till i en "Locationtruck" en buss som var greenroom, sminkloge, toa och kaffestuga. Där fanns Sissi och  statisterna, smiktjejerna, kostymören Parik.... och några till
BM
Bussen stod lite ostadigt. När folk klev i och ur bussen klagade sminköserna. 


Lite trångt?  ibland några till
Patrik var nöjd med min olivgröna plyschklänning från Jordnära med det afrikanska halsbandet. Fast han gillade även manchesterjackan med den lila holkärmstoppen från Vamlingbolaget.




Hussar och farbröder
Katti skulle ha varit mamma i denna inspelning och alltså min dotter, men fick plötsligt bli faster, eftersom barnens pappa inte kunde komma denna dag ( en liten gåta?) Ny mamma. 
Nåja. Det gällde ett födelsedagsfirande, med  familj och släktingar och födelsedagsbarn( två olika för säkerhetsskull!), som blåser ut ljus på tårtan medan vi säger: "Åh!" -  särskilt Katti och jag bad regissören!!




I en av pauserna mellan tagningarna frågar plötsligt tioåringen den ständigt skämtande mannen som hela tiden översätter till kvinnan, hon som nu spelar mamma. "Do you two know each other?" Dom hade ju suttit nära varandra i bussen och han hade pratat med henne större delen av tiden
Mannen svarar medan han skrattar : "I´ve never seen her before!
Jag påpekar då att jag tycker att han borde respektera flickan och ta hennes fråga på allvar, hon har ju till och med vågat fråga på engelska! Plötsligt dämpar han sig, ber nästan om ursäkt.

Det var ju så roligt att träffa Katti igen, så jag pratade inte med andra särskilt: 
inte förrän på slutet:
- Så du var ledig från skolan idag? Frågade jag tioåringen i bilen på väg från inspelningsplatsen. 
Mamman svarade: Nä vi har sjukanmält - och jag vabbar!
Jag blev alldeles tyst.


Vi var framme vid tunnelbanan och Katti och jag skyndade mot tåget. Vi var båda lika förskräckta. 
Att inte bara lära barnen ljuga - utan också utnyttja sjuklönesystemet. ..



Tänk om jag hade pratat tidigare, ja då hade jag förhoppningsvis sagt vad jag tyckte. Nu blev jag bar tyst - och förskräckt.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar