måndag 14 september 2015

Du och Bror


fredag 28 augusti 2015


Fredrik Lindström håller på med en svt-serie om fyra program om vardera fyra stora händelser i den svenska historien.
Fyra århundranden.

Han iscensätter händelserna på ett enkelt vis. 
Inga kostymdramer. De deltagande bara markerar personer som var med/ kunde ha varit med,  och Fredrik pratar på, går delvis in i roller själv.


Aftonbladet skriver:

Lindström ska resa i ett Sverige som inte finns  Reseprogram i ett parallellt universum


Bror Rexed....
Jag hade svarat på en annons om att vara med i 40 minuter utan ersättning. Dom lovade att det skulle vara klart på 40 minuter 11.20 - 12.00.
....................................................................
På pendeltåget på väg in till inspelningen såg jag en
  "bråttom"-annons från c/o Jones Casting. "Helst före 12.00" stod det. Jag svarade att jag kunde vara på Södermannagatan 12.30. Det var en välbetald roll.
När jag klev av pendeltåget på Centralen ringde dom och bad mig komma... 12.30,
Nu var det bara att hoppas att Fredrik skulle komma att hålla tiden!
..............................................................

Wallingatan
Holländargatan 17
 Vi skulle träffas på Wallingatan 2, 
Det var där Medicinalstyrelsen låg på sextiotalet, åtminstone var det där chefen för Medicinalstyrelsen Bror Rexed 
välkomsttalade 1967, och där han meddelade att han tänkte säga du till alla.
 "Du-reformen".

Ingången ändrades sen till Holländargatan 17 , där vi prickades av och visades in i ett rum.



Jo, det var  Thelma/Louise som annonserat och nu bett oss komma. 

Det var dom som spelade in en reklamfilm där jag spelade präst som fick sms om bostadsförsäljning

Men nu var det Ordnad kontorsstil, ex. blus och kjol.  som gällde.



Margit i avslutningsscen
filmen om MonicaZ

Efter ett tag dök Margit upp.... 
Rita bild fr inspening
av ungdomsserie
Vi satte oss utanför och pratade, 
det var länge sen vi senast sågs i den burleska elevfilmen


Rita var med i en scen tidigare  denna dag, men var också med de 40 minuterna i aulan.






Karin af Klintberg- inte
iförd kjol och blus
Karin af Klintberg var inte iförd kjol och blus!
Det lilla teamet
Det var ett mycket litet team som jobbade. 
Vi statister var en slags markörer.
Fredrik pratade på och var både Bror och Fredrik. 

 Vi befann oss i samma aula som Bror och hans personal använde 1967.  

Någon i aulan fick i uppgift att fråga om var toaletten låg, någon om gardinerna, någon om ersättningen/bristen på ersättning, som Fredrik generat förklarade berodde på att vi inte skulle jobba så länge.

I övrigt var det Fredrik, och Talet som Bror Rexed hade hållit - och så förstås bilden på Bror Rexed i denna aula som Fredrik viftade med.


Nä dom höll inte tiden! 
När 45 min hade gått sa jag till Karin att jag var tvungen att gå.... 
OK helt OK. 
SvenOlov


Jag småsprang till Hötorgets tunnelbana.
Kom precis när Hagsätratåget skulle gå.
Promenerade sen till Södermannagatan.

Två minuter i halv började jag fylla i papperen.
Filma/ fotografera presentation.
Jag skulle göra en casting tillsammans med SvenOlov

Vi skulle sitta i en bil. Han skulle köra och jag skulle vara irriterande, prata i telefon. 
Jag pratade och skrattade och gestikulerade
Vad som sen hände får vi väl vänta med att berätta

Vi gjorde scenen fem-sex ggr.
Sen tack och hej!    
                                                     

.........................................................................................................

Tisdag 1 sep 

På bussen på väg hem från reklamfilmen för Kista Galleria några dagar senare fick jag besked om att jag faktiskt fått rollen som de pratande damen i bilen!!
Ja, det vill säga om jag bara kunde tänka mig att tona eller "måla" håret lite grått. 
Jag såg nämligen alldeles för ung ut!

Jamen sånt är ju bara kul

Vilket flyt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar