tisdag 12 augusti 2014

Ungernkungen

Carl Johan Bernadotte

Det gällde en sk pilot för "Ungernkungen", en lite överdriven historia som utspelar sig under 1943-44
Prins Carl Johan fick ett erbjudande av baron André Gellert vid den ungerska legationen. Skulle han vilja
bli kung i Ungern?
Gellert berättade att man haft kontakt med Churchill, som var positiv.
Då undrade prinsen vad Stalin sagt i ämnet . Det visade sig att man inte talat med honom om detta.
Så det blev ingen svensk kung i Ungern 
Det rann ut i sanden!

Filmen drar detta lite längre....

Länk prinsintervju

............................


På den senaste Ymperiakursen 
frågade Claes, en av
kursdeltagarna, om några av oss ville vara med på en inspelning ett par dagar senare. 
Javisst!....  sa Zeke, Fanny och jag.



Tidigare i sommar hade man varit i Ungern och filmat.
Nu hade Clas och hans kompisar Gunnar och Laszlo  hyrt Olympiateatern på Västmannagatan för inspelning av de sista scenerna i filmen. 

Vi hade inte fått något manus, men min enda replik var 
"Your finger please!".
 Det skulle jag säga när jag med hjälp av en dolk skulle ta "blodprov" på en blivande kungen. Fanny var min assistent. 
Dolken på kudden

Dolken låg på en liten kudde.




Den unge prinsen spelades av Clas och
baron André Gellert av skådespelaren Emil Kekonius
Zeke var någon slags adjutant.



Clas
regissör Gunnar  m Clas
plojande Emil o Zeke
Tore


Efter vår scen fick vi paus.
Under tiden spelades en scen in  med Tore, en statistkollega Han spelar prinsens butler. Men i prinsens mardrömmen tror  han att butlern ska såga av hans hand....

Tore försvann efter sin scen

Vår nästa scen gällde utprovning av mustasch till prinsen ( alla ungrare har ju mustasch...)
Helt galet. 
Jag skulle prova ut mustaschen. 
Baron Gellert blev inte nöjd! Han ber mig då klippa lite i den  
Plötsligt klipper jag visst lite för mycket och prinsens mustasch ser ut så här:


Baron Gellert blir vansinnig när han upptäcker resultatet!                          





Fanny och Laszlo




     
skådespelaren Emil Kekonius


Ja, sen var vi klara. 
Killarna hade en scen kvar 
Till vår förvåning kom Clas med ett kuvert med 300kr till Fanny och mig! 
Oväntat att få betalt för en privat pilot.

Jag vandrade iväg mot Karlbergs station för att ta pendeln hem. Några timmar senare skulle jag iväg in till Cirkus och Jonas Gardells musikal "Livet är en schlager"


Man kanske kan göra en musikal av "Ungernkungen" så småningom.


.......................

Ungernkungen
en pilot av Gunnar Lindholm, Laszlo Schüszler och Clas Svensson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar