fredag 15 augusti 2014

Är livet en schlager?

En tidig morgon fyra veckor innan premiären den 11 september, skulle vi komma festklädda - och färdigsminkade till Cirkus ute på Djurgården.. 

Det var en morgon med åska, blixt och dunder - och skyfall  sen klockan fyra på morgonen....


Cirkus
Så  jag valde att resa i enklare klänning, en röd kräppad sidenklänning och röda vattentåliga sandaler på fötterna, och packade istället ner den lila linneklänningen och halsbandet. Enkel sminkning
Det var nog bra! 
Regnet öste fortfarande ner när jag var framme i stan. Det rann ner i tunnelbanan, men jag gick tvärs över perrongerna på T-centralen för att undvika regnet där ute.
Borlängetjejen inne i foajen
I bakgrunden Annika som
sen fick paljettklänning..




Väl framme vid spårvagnshållplatsen på Hamngatan upptäckte jag att spårvagnen mot Djurgården var inställd. 
De elektroniska skyltarna hänvisade till buss utan nummer . 

Jag fick sällskap med en ung tjej från Borlänge som också var ute i god tid. Vi åkte buss till Djurgårdsbron och småsprang sedan i regnet. 
Hon var snabbare! 
Vi hann ändå ikapp en annan spårvagn och slapp gå sista biten till Cirkus. Väl framme stod vi sen och tryckte högst upp på trappan.  Med eller utan paraplyer.
Vi fick vänta tjugo minuter i regnet... Dörrarna skulle öppnas, och öppnades, halv åtta, fast regnet öste ner!
                                     foajen                                (lånad fb)
Peter

Femtio blöta, tålmodiga, men glada statister samlades i foajén. 


Vi skulle vara klara senast tolv  hade det stått i mailet, för då skulle Jonas repetera med skådespelarna/ artisterna.

En god och rejäl frukost stod uppdukad. 
(Tack Marie, som påpekat att det borde finnas rejält fika/frukost!) 

       Annika och Johan Björk          (lånad fb)
Cecilia th
Klockan 8 påbörjades "smink, hår och kostym-check" 
Kostymassisten Johan Björk fixade en häftig paljettklänning till Annika, en klänning som Christer Lindarw burit..

Min lila, halvlånga klänning med mitt mörka pärlemo-halsband, fick godkänt - men fem minuter senare kom Johan sättandes med en kort "lack"-jacka. att sätta utanpå 

Jag hickade till! 
BM i lack
...och satte glatt på mig den! 
Dragkedjor nertill på de tajta ärmarna

När jag senare uppe på scenen mötte Christer, såg han på mig, nickade och sa : "Jasså det var du som fick den! Du får kul  på efterfesten!"  Han visste.

Senare såg jag att statisten i rullstolen fått en skjorta i samma material. Han verkade också vara nöjd - och jag fick ta en bild.

Vi tjugofem som först var klara med kläder och accessoarer skulle tillhöra "Balkong Vänster" och göra den första inspelningen, medan resten skulle slutfixas och sen spela in "Balkong Höger"
Josephine
Göran Å
Balkongerna? Jo, uppe på de projecerade balkongerna skulle det pågå ett kändismingel runt en bar. Dessa scener spelades in uppe på scenen och skulle sen projeceras till vänster och höger om scenen.
 Vi var "kändisarna". Mig kallade Jonas "regissör från Dramaten"**. Han styrde och ställde med oss. Vi kom och gick -och kom igen. 

Sedan kommer skådespelare och artister under föreställningarna att interagera med det som sker i projektionen - kändisminglet på balkongerna - med "oss".Carola minglade med oss. Liksom Helen Sjöholms rollfigur Mona


Jonas Gardell
Christer Lindarw
Christer Lindarw, som står för kostym, jobbade med kläder uppe på scenen. Hanbytte, fixade och la in sulor i Helens stövlar inför att  hennes "understudy" skulle göra samma scen och detta också skulle spelas in tillsammans med oss. 
Anna Book satt i publiken. Undrar just om hon skulle göra Carolas grej för Balkong Höger?
Johan Glans som spelar Monas schlagertokige man interagerade på prov.

Vi var klara efter klockan elva men innan halv tolv, Men sen skulle ju nästa gäng in.... 



När vi från Balkong Vänster var klara satt Marie Molander* i foajén och delande ut vår ersättning: en biljett till tisdag den 9 september, den sista publikrepetitionen 


Det var  vad vi "statistproffs" fick förutom glädjen att vara med, bli lite stylade och få träffa gamla och nya statistkompisar - och dessutom få en inblick i arbetet bakom scenen.


Livet är en Schlager heter musikalen som har premiär 11 september. Den ska gå på Cirkus hela hösten
BM som tonartshöjd
dramatenregissör skrev

Nå, är livet en schlager?  
Ja, livet har i alla fall sina tonartshöjningar 
- och det har ju sitt tvära slut.

Jonas Gardells andra musikal heter 
"Mitt enda liv! "Så sant det också! 
Och den musikalen börjar om igen på Maxim 18 september , veckan efter "Livet är en Schlager". Anna Book är med där!




~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Mari Molander


*  Ja det var tack vare Mari Molander på Molander Casting,  i vars "stall" jag ingår - och hennes koppling till Elsas "Statistchatt" på Facebook, där jag också finns med, som fick jag chansen att vara med på denna roliga annorlunda inspelning! 

Vi var tjugofem vana statister från Molanders, plus lika många Jonas Gardell-fans, via Lifeline på hans Facebooksida

Det gällde ju en filmsnutt som kommer att ingå i föreställningarna under hösten... eller hur länge musikalen Livet är en Schlager nu kommer att gå på Cirkus 


** När jag 1995 bytte skola från Lillsjöskolans LM skola till Ekhammarskolans högstadieskola, (som höll på att växa och få låg och mellanstadium igen),  fick jag lösenordet "Dramaten" på skolans nätverk. Ja lita dramatisk. var jag kanske - och amatörteater hade jag jobbat med.

*** En av artisterna verkade inte känna inte igen/ inte alls känna till komikern Johan Glans! Samma artist verkade tro att Peter Jöback var Måns Zelmerlöv, Ja, så verkade det i alla fall för en tjuvlyssnande statist. Vem artist var, tänker jag inte berätta. (Kolla i rollistan/gästlistan under hösten och gissa gärna) Inte heller säger jag vem statisten var.
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
- Vi fick såklart  bara ta bilder på varandra - bilder än från foajén!
- Två av bilderna i bloggen lånade fr Facebooksidan "Livet är en schlager" och bilderna på Jonas och Christer är lånade från nätet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar