lördag 17 augusti 2013

Antikrunda på Häringe slott

Häringe slott

 "Nu söker vi statister till en reklam film för City Gross. Vi kommer att filma på Häringe slott ute i Västerhaninge - och vi söker ENDAST dig som kan ta dig till och från Häringe Slott på egen hand."

....men när Viktor ringde frågade han om jag kunde ta mig till Västerhaninge. 
Det var ju lätt. Samma pendeltågslinje!
Vi skulle åka lite längre - och vara i Segersäng 8.54 där vi skulle bli upplockade.
Magnus - dagens "expert"
Tommy, Lotta och en urna

Det skulle bli en reklamfilm för City Gross där man skulle  försöka efterlikna SVT's Antikrundan. 
I en av de första tagningarna stod Magnus och jag i bakgrunden och dillade om en "förgylld" indisk klocka. Vi var i bakgrunden, men hade väldigt kul med våra fantasier om vad allt betydde.

Det var runt tjugo statister - flera barn. Jag kände nog hälften av de vuxna. Där var Göran,Tommy, Lotta, Peter, Kirsten, Joakim, Agneta och Liss!

urna
Vi statister skulle röra på oss, gå runt och kolla på grejer. Prata med varandra. Som vanligt.

Den härliga
damen i gult
Den härliga damen i gult - det var jag det, tyckte Viktor. 
Liss försökte ändra det till Den giftgröna damen. Men icke! Jag fortsatte att vara "Den härliga damen i gult"

Jag ska inte avslöja knorren, inte avslöja varför man valt antik-temat...


Dolly - kameravagnen
Vi visste ju visserligen att det var heldag...

Men varför repeterar man inte innan???
Jag menar varför repeterar man inte skådespelarnas repliker innan? Hur dom ska låta.

Nu fick vi stå där i gruset. Stå stilla för att inte något knaster skulle höras. Dom tog om det och tog om det. Tog om det igen. Ändrade på hur de två skådespelarna skulle säga replikerna.
regi Stefan Nipstad   foto 
Så tog man det igen i nya vinklar. Och  en ny åkning med Dolly. 
Elefantmannen

Det här är vi ju vana vid!
Jag minns med fasa CallGirl-morgonen på Sergels torg. . När vi varit uppe hela natten. Halv fem kom "Palme". 
Talet satt inte!. Satt inte som regissören ville ha det.Vi var trötta.. Folk började komma på väg till sina jobb..

Idag blev skådespelarna klara innan vi var klara. Dom vinkade och gick mot parkeringen!

Ja - visst, vi visste att det var heldag och att det var 999 kr i ersättning , men man önska ändå en lite bättre planering.

.
Göran
Agneta
Joakim


Tjejen med snygg hårfärg
Lotta
familj


Dramatisk Liss
Göran och Peter













Maten på slottet var fantastisk!  Frukost fanns när vi kom.

Det jobbades på fram till kl 14. Sen kom regnet. Lunchen blev två timmar.
Lunch: Viltfärsbiffar, ratatouille och  god sallad! 
Kaffe förstås!
Kirsten fr Kungsängen



Vi var klara innan kl 18! Kirsten från Kungsängen hade åkt bil till Häringe. Jag bad att få åka men hem. Jag kanske inte vann  någon tid. Men jag lärde känna Kirsten lite bättre.
Göran med dagens"barnbarn"

Vi svängde förbi Handen och släppte av Göran












Nä jag ska inte avslöja knorren, inte avslöja varför man valt antik-temat... Reklamfilmen dyker snart upp, sa Viktor, när jag berättade om min blogg och frågade om det var okej att skriva om temat.

Då lägger jag kanske in ytterligare en bild - tillsammans med länk till filmen

9 sep 2012








Min kompis Katarina vill att jag påpekar att slottet ägdes av Axel Wenner-Gren företagsledaren och finansmannen, grundare av Elektrolux. 
Han och hans fru ligger begravda under en sten på kullen vid slottet. 
Axel Wennergren dog utfattig. Se länk

2 kommentarer:

  1. Väl skrivet Britt-Marie!
    Du beskriver bra den ångesten som man som statist ofta upplever....när det inte händer något, när man tydligt ser att man kunde ha gjort det bättre, effektivare för allas bästa!!!
    Hoppas det blir bra resultat i alla fall!

    SvaraRadera
  2. Kul med kommentarer! Kul att få veta att någon förstår!

    BM

    SvaraRadera