torsdag 13 september 2012

Pro bono

Motorförarnas Helnykterhetsförbund 
Jag vill ju försöka vara mecenat och ställa upp för konsten och den goda saken - även utan betalning.
Ibland gör jag statistjobb för filmer som jag inte vet så mycket om, filmer som visar sig bli lite löjliga ibland.
Och jag är bakgrund för både ICA och Coop....
Jag har kul och träffar vänner, träffar nya vänner!


Men - jag ställer INTE ställa upp för vilken reklam som helst.
In
te för spelbolag, alkohol  etc även om det skulle ge några tusen
Fredrik Davidsson
Så när jag såg annonsen om att Fredrik Davidsson sökte statister för en  kampanjfilm mot rattonykterhet för MHF sökte jag direkt!! 
Det var  ett Pro bono-jobb... ...och jag fick mail från regissören


Pro bono publico är en latinsk fras som
betyder  "för det allmännas bästa".
Uttrycket används bl a
för att beteckna ideellt arbete 
...
"Vad roligt att du vill vara med som statistei vår kampanjfilm mot rattonykterhet för MHF! 
Vi har fått en väldigt stor respons på annonsen om att vara med som statist på vår kampanj-film som vi gör mot rattonykterhet för organisationen MHF.
Men du har ett utseende som jag tror kommer passa bra in i vår film. Så det skulle vara jätteroligt om du vill vara med!

Jag skulle vilja att du är med i de två första scenerna: dels som reporter eller fotograf vid en presskonferens där vår huvudkaraktär just kommit tillbaka efter sin resa till Mars, dels som åskådare på en jazzclub där vår huvudkaraktär spelar trummor.
Längden är 60 sek. och den kommer att rulla på SF Bio och SVT Anslagstavlan under hösten"

Scenerna skulle ta 1- 1,5 timmar vardera
Vi skulle vara på Spring Studio  i Västberga 11.45. 
Som så många andra studios, ligger även Spring studio i ett industriområde.
Dagsljus har också sina lokaler där
Dagsljus är  den stora uthyrningsfirman  som hyr ut film- och digitalkameror,
 belysning, kamerakranar, åkvagnar etc.


Shane hade varit där tidigare och ledde den lilla gruppen från bussen genom industriområdet och fram till spiraltrappan som ledde två trappor upp. Där uppe satt redan redan tio statister.
Inspelningen var redan en timme försenad


Claudia

Vid det stora bordet satt Ann-Christin som jag träffat några ggr tidigare. 
Magnus  var också där.
Adam kom fram och hälsade. Vi sågs på Anna Odellfilmen i juli.

Vår kontaktperson Claudia hade inte tid med oss... Hon knuffade oss vidare till Ludvig....  Honom såg vi inte till ...
Carina   Synöve
Vi väntade ... 
Men till sist blev vi avprickade i alla fall.
Vi väntade ... 
Vi hörde att dom spelade in delar av scenen, ev annan episod...
Vi väntade...
Carina Jan E
Jag flyttade över till den tystare loungen, där jag började jag prata med Synöve från Bro. 
Hon tyckte sig känna igen mig....

Efter ett tag kom vi på att hennes son
Johan i förskoleklassen 1996-97
gått i förskoleklassen på  Ekhammarskolan när jag hade en etta där 1996. Han hade flyttat från Kungsängen året efter.

Vi jobbade ju tillsammans, min etta och förskoleklassen, och jag hade gjort ett "spel" på datorn med ljud och bilder på alla "våra" barn. Ord och Bild tror jag programmet från GDC hette, som vi använde.

Jag kom att tänka på  mina 7000 bilder som overförts från min PC till telefonen.... Jag hade ju sett bilder på Clara, flickorna Rimfors när dom var 6 år... Kanske Synöves son fanns med. 
Han fanns!   Och jag skickade över den lågupplösta bilden.

Tiden gick...
Det blev dags för teamet att äta maten från cateringfirman. Vi skulle få ngt fr McDonalds... ... men så fort teamet ätit - så började presskonferensscenen.... Vår mat fick stå och kallna
Shane som fotograf
Mannen fr Mars på presskonferens.   - Kristina sminkar






Joelle rekvisitören







Vi var journalister och fotografer som smällde av våra fotoblixtar i slutet av talet.
Sen fick vi äta våra fes-ljumma wraps

Erik dansaren
Ljummen Wrap
Magnus
Sen fick vi vänta igen....
Teamet visste inte om man skulle hinna med alla scener.... Man skulle göra en bröllopsscen vid 19-tiden på Villa Adolfsberg.

Jazzklubbscenen påbörjades utan statister... men vid 18.30 skulle vi in och "digga". 
Vi var klara vid 19

Ja, det var ju ett gäng som skulle göra den där bröllopsscenen  förstås
Vi andra skyndade oss ner till busshållplatsen.
Önskade att  jag fick "den där bilden"
Jan skickade den!


















Peo



Pro bono? 
Inte helt. 
Vi fick 200 per scen. 
Fick det "i handen"!








Men jag undrar... vad var det i mitt utseende som passade till detta?

Mitt gamla IOGT-märke syns ju inte...


Fredrik Davidssons andra filmer
bla den förra filmen för MHF  "No extra Life"



Adam  - och det gömda godiset , som han "hittade"
 i en påse under hyllan.  Godiset kom fram till sist!
Tack! Det behövdes!















1 kommentar:

  1. Jaha, så jag blev blåst på mina 200 kr i handen då .... eftersom jag gick tidigare. Kul inlägg by the way! :-) Även om bilderna på mig inte gör mig rättvisa direkt. MEN det gör bilder sällan ... Jag berättade storyn för Johan, han tyckte det var coolt!

    SvaraRadera