torsdag 27 september 2012

Doris och mjölkbonden

Gustav  från Doberman ringde... Jag var först lite undrande - hade ju sökt så många jobb den veckan
Vägen vi kom 




Du kommer att spela Doris som är 55+ och försäkringsrådgivare för Länsförsäkringar. Du skall tillsammans med en rådgivare besöka en lantbrukare som nyligen kommit tillbaka från sin sjukskrivning och hjälpa honom med den årliga genomgången.


Det gällde en fotografering för Länsförsäkringar hos en mjölkbonde på Folsberga utanför Enköping.
Gustav

Jag hade fått ange mitt löneanspråk när jag sökte jobbet !- Något som jag aldrig sett i någon annons tidigare.
Det gällde ju en förmiddag, så jag skrev nog 600 kr...  och tä
nkte att dom nog skulle kunna hämta upp mig på vägen så jag slapp åka in till stan först - men det skrev jag inte! 
Sanna med sin telefon

Gustav föreslog direkt att dom skulle hämta upp mig på vägen!

Halv åtta stod dom på parkeringen.
Det var Sanna och Gustav från Doberman och statisten Andreas, som skulle agera bonde i en hyrbil och fotografen Emil som hade en egen bil. 
Solen stod lågt. Det var lite kyligt och jag insåg att jag kanske borde haft mer kläder...

"Mölk"gård, bönderna hade
inte sett felstavningen!
Vi stannade för en fika vid en mack utanför Bålsta innan vi fortsatte mot Vallby och småvägarna vidare till Folberga.

Gården har runt 70 kor. Tjurarna var i frysen! 
Fyra personer jobbar på gården varav två är pensionärer. 
Bonde på gården

Det var golvvärme i personaldelen! 

Mjölken värmde vattnet i slingorna....
Vi hade tillgång till fikarummet och kunde ta några bilder där och slapp på så sätt att åka till ytterligare ett ställe för kontorsbilder.
Man vande sig så sakta vid lukten..... 


Emil fotograferar

Sanna hade koll på vad som skulle fotograferas  via den storyboard hon hade i datorn. 
Det skulle bli en serie bilder med lantbrukaren i centrum
 

Han fotograferades på flera ställen
Andreas
 - med och utan kryckan, 
- i och framför traktorn,
- vid datorn i lagården
- funderande med telefonen i handen 
- linkandes till brevlådan. 
-  och med mig och Gustav, som försäkringsrådgivare 
Andreas 
Emil fotar från traktordäck








Jag hade Dobermans gröna surfplatta där jag visade "siffrorna" och lät bonden Andreas signera på....
Bonde på gården

Tuppen
Jag hann också kolla de vackra grå hönsen - men det var ju kallt och dom försvann snabbt uppför hönsastegen , in genom det lilla hålet in i hönshuset igen.



På hemväg berättade Andreas att han skulle på skolfotografering på eftermiddagen. 
Det visade sig att han också är lärare.
En lärare som också är statist när han kan.


Han sa att han inte tänker vara lärare hela livet! Kanske skulle han gå på någon teaterskola eller kurs längre fram!
Nya tidens lärare ser inte kallet som vi gjorde. Det är kanske bra. Kanske...


Kvart i tolv var jag hemma på parkeringen igen.
Pengarna kommer på kontot. Inte 600 kr - utan 1000 kr




På kvällen ville lukten inte släppa. Elsa sa att det "satt i kläderna", men jag hade ju bytt om!

Jag förstod att det var inbillning... 
Lukten satt kvar i minnet!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar