lördag 4 augusti 2012

Tillfälligheter...

Kerstin Eriksson - Tusensköna 1951 (foto Kary H Lash)
Förra veckan fick jag ett mail 

 
Mitt namn är .., och jag har en undran om ett inlägg du gjorde i din blogg "Tit" Tanternas it".  
Min pappa undrade om jag, via internet kunde, ta reda på hur man kunde komma i kontakt med en viss Kerstin Eriksson som var Tusensköna på Nalen en gång i tiden. Så, jag googlade... och till slut såg jag ditt inlägg där namnet Kerstin figurerade tillsammans med orden Tusensköna & Nalen. 
Min pappa kände Kerstin. Dom var  på något läger i Norge samtidigt. 
Om det nu är samma Kerstin som du nämner i ditt inlägg så låter det som att du känner henne, och  då kanske du kan prata med henne om hon skulle vilja ha telefonkontakt med min pappa igen och prata minnen  osv. 

Min pappa, Roland, nu 81 år, är väldigt nostalgisk och tar kontakt med barn- och ungdomskamrater.




 "Tit" - Tanternas it ?

Vi kan ju inte bara sitta här och dricka vin...
I februari förra året startade jag en blogg runt min fortbildningskurs i datoranvändande - för med mina vänner.  Bloggen heter "Tit" - Tanternas it
Vi träffades ett par gånger i månaden hemma hos mig och under hela 2011 bloggade jag också om vad vi gjorde, men efter jul slutade jag blogga. Vi träffades ändå! Det sociala var minst lika viktigt som .

Det pirrade till när jag läste mailet! 
Tänk att det man skriver kan få en  betydelse! - kan leda vidare..!
Jag brukar vara försiktig med namn! Dom som är med vet det. Och jag skriver ju aldrig efternamn.
Skriver om oss - skriver "vi"
Klara Folkskola     senare
Stockholm stads Handelsmellanskola  
Den 7 april förra året nämnde jag Kerstin. Hon hade tidigare
berättat att hon gått på samma skola i Klara som Gunnel gått i tre år tidigare. 

Kerstin hade med en bild. Kanske Gunnel skulle känna igen några på den? Kerstin brukade ju alltid vara med de äldre Brukade vara med grabbarna...
Kerstin och gossarna


Vi scannade bilden och jag la ut den på bloggen. 
Samtidigt skrev jag något om att Kerstin varit Tusensköna på Nalen. (Se - Kerstin Stjärnan)




Tusenskönan, Prinsessan, Nummerflickan

berättade jag inte  att det varit  "skandal"!
Beundrapost, inbjudningar -
-och delgivningsbrevet
Kerstin var ju bara 15 år när hon blev Tusensköna på Nalen 1951. Man var egentligen tvungen att vara sexton för att få vara med i ett offentligt evenemang.
Det blev vissa bekymmer med skolan också - men det ordnade sig... Hon var bäst i klassen
Hon var med de äldre. Med killarna

När jag läser tidningsurklippen som Kerstins pappa sparat, ser jag att båda Topsy Lindblom och Kerstins pappa blev stämda och fick böta! De fick lika stora böter - 30 kr. 
Topsy Lindblom
friidrottaren och nöjespappan
Topsy var nöjd med den publiciteten. Det blev reklam!!Pappa kommunalarbetaren var nog mindre glad. Han hejade dock på sin dotter och var mäkta stolt.
Tusenskönan själv fick tusen kronor.
Hon köpte en klocka (- som sonen många år senare stoppade i munnen och därmed saboterade)



1950, året innan, hade Kerstin, som då var 14 år. varit Barnens Dags-prinsessa i Spånga - med en silverkrona  som vinst. "Spångaprinsessa" 


Kary H Lash
Hon var också nummerflicka förr SF.


Det är länge sen nu...
Länge sen femtitalets stora flickfotograf och skämtare, Kary H Lash fotade kändisar och "modeller", länge sen han larvade sig på NK genom att lägga ut "hundbajs" på fina mattan -  eller plocka upp en BH ur fickan för att genera unga flickor. 


Kerstin Eriksson - Tusensköna 1951
(foto Kary H Lash)
 
 Kerstin Eriksson
 - Tusensköna 1951
 (foto Kary H Lash) 











 Kerstin Eriksson
 - Tusensköna 1951
 (foto Kary H Lash)
















"Roffe, Rolle och Karin" står det....

Idag då?


Men hur gick det med Roland 81 år?
Jo, jag tog kontakt med Kerstin, som började leta i album...
Jo, jag skrev till sonen och och bekräftade. 
Jag skickade med en bild ur Kerstins album lägret sommaren då hon var tolv och Roland sjutton.
Skickade även en 
bild på Kerstin 76 år
Sonen svarade att ..."jo den mörke är nog pappa" - och så skickade han telefonnumret till pappan.
Nä, Kerstin har inte ringt  än....

Kerstin 60 år senare


Kerstin säger:
"Jag har alltid varit med de äldre! Jag har alltid varit med grabbarna"


Numera är hon med oss yngre! 

Grabbarna har jag inte sett.
Dags att ringa till Rolle!





 

 --- Jag la ut en bild på sju killar och en tjej. Jag nämnde Kerstin, Nalen och Tusensköna...
I januari skrev jag om Mötet med Laila vid trappan

I mars skrev jag om andra tillfälligheter i inlägget  Om inte...

2 kommentarer:

  1. Åh, vad det är roligt att läsa din blogg. Jag har själv så mycket minnen av vad du skriver, speciellt det mina föräldrar berättat.
    Torpet som min far har bodde Topsy i innan pappa flyttade dit -59. Tack för en intressant sida.

    SvaraRadera
  2. Hej. Vad kul att du skrivit om detta. Ibland visar sig världen vara mindre än man tror, eller, ännu fler tillfälligheter!
    Det var till och med så att Rolles (min pappa Roland) blivande fru (min mamma) bodde några hundra meter från Kerstins moster/faster i Hamar i Norge där de var på besök!
    En liten rättelse bara: på kortet är det den ljusgårige långa killen som är Rolle.
    Tack för detta. Pappa blev riktigt glad för denna möjlighet till kontakt. Kerstin har nu ringt!

    Må så gott. /Jonas Persson

    SvaraRadera