måndag 20 augusti 2012

Slutscen i Jakan

Jag vaknade med huvudvärk - och märkte genast att blodtrycket var för högt.  Jag skulle nog inte kunna åka på inspelningen i Jakan efter lunch...
Och brödbaket jag planerat påbörja fick nog anstå till senare.
Så jag tog in min medicin och en huvudvärkstablett och åt sen den vanliga lilla frukosten . 
Avvaktade.
Huvudvärken dämpades liksom blodtrycket.

Så strax före  lunch, men utan lunch, körde jag ner till pendeltåget för att åka två stationer till Jakobsberg.
Veckan innan hade jag fått ett mail från Richard Ekman, 
New Generaton Film  
Det är en musikal som handlar om Livia, en tjej som tror att hennes liv kommer bli bra, bara hon får tag i riktigt mycket pengar. Under ett misslyckat rånförsök träffar hon Göran som i ett svulstigt musikalnummer övertalar henne att hon har fel. Under samma musikalnummer blir de dessutom kära i varandra och drar med sig hela samhället ut på en äng för att sjunga och dansa i en hyllning till det som verkligen ger lyckliga liv: Kärleken. 


av Sven Rydén
Vi skulle ta oss till Kulturskolans lokaler alldeles intill  Kvarnbacken, kullen där Kvarnen stått och där inspelningen också skulle ske.
Kvarnen som funnits sen 1700-talet som varit ett Landmärke för Jakobsberg har brunnit tre gånger, 1980, 1997 och 2005. Nu finns bara grunden finns kvar.
Här firas valborg och midsommar.
Väntande  på gymnatikbänkarna
På plats fanns flera gamla bekanta.
Där var Maj-Lis, Göran, Angela, Bo, Kim och Elsa. 
Ja, vi 
blev nog nästan hundra statister till sist, där på gymnastikbänkarna, på marken eller stående utanför Kulturskolan. 

Vatten, kaffe och kakor fanns för oss. Richad kröp runt med sin laptop och skev in våra namn. 

Göran, som gjort
över 520 stateringar
Tid för toalettbesök - och sedan  vandrade vi i samlad tropp upp mot kullen.
Vi passerade ett fantastiskt gammalt träd som jag tyvärr missade att fotografera. 

Kamerakranen

Väl där  uppe fläktade det skönt och man insåg varför kvarnen legat just där. 
Där uppe stod nu kamerakranen och några i teamet. Så småningom kom även vattendunkarna - men inget kaffe - inga kakor - inget annat heller.



Det var ju en kulle vi var på...

Vi skulle springa uppför kullen!
Vi skulle springa uppför kullen och över krönet från tre olika håll  i tre olika bilder. 
- Med omtagningar!!! 


Vi började med att gömma oss i häckarna på ena sidan, 
sen skogsdungen på andra 
och till sist bakom vallen ner mot Järfällavägen. Vi skulle springa fram och uppför  kullen...
Vi skulle ta oss över vallen och sen uppför kullen! Det var tungt.


Näst sista gången sa min ena vad ifrån! Den stelnade till -

och gjorde ont.... 
Jag fick fuska och ställa mig långt fram sista tagningen

Jodå, vi fick pauser! Och vi fick vatten!


tandsköterskan














Bo pausar med QuiGong?


Golfare utan klubbor

Jag var glad att jag hittat en "Risi-Frutti" i kylskåpet - och att jag hann stoppa in den frysen en timme innan den hamnade i väskan tillsammans med två av mina frysta matbrödsbullar.

Min lunch - efter två timmar!
Det smakade bra! 


Angela
Vi hade ombetts att komma i yrkesuniformer - om vi hade sådana. eller annan utklädsel.
Elsa kom i sin tandfköterskemundering, Maj-Lis var klädd för en golfrunda.
Det fanns en scoutledare, en clown, två gymnastltjejer, en "slampa" i högklackat (!) och en mycket liten tjej i plommonstop. Ja och så en flamingo, en pingvin,en giraff och ett lejon...

Så var det dags för sången!
Låt oss berätta, låt oss ta ton.om en glad och lycklig tjej, Livia heter hon.
Hon har fått lära, att lyckan bor,
Inte i rikedom, i alla människor.
Inte i rikedom, i alla människor.

I alla människor

 Detta sjöng vi  uppställda på olika sätt. Filmades uppifrån, tittande in i kameran. Filmade rakt framifrån utan att titta in i kameran,

Sjöng? Nåja, vi mimade med tydliga läpprörelser till det förinspelade som dånade ur högtalarna.
Detta var den lätta biten

Avslutningsvis skulle vi dansa vals! Med snurr! Jag som inte ens kan titta på en karusell utan att bli yr struntade i snurrandet.
Det var tillräckligt jobbigt att valsa runt med Elsa och min onda vad. Både Elsa och jag "förde" såklart. 

Vi var inte riktigt sämst....
I sista pausen var Elsa hysteriskt trött och hungrig. Hon försökte utan framgång snacka sig till något från teamets förråd.
Då mindes jag mina två djupfrysta bullar.
Det var uppskattat.

Klockan hade passerat sluttiden 17. Dom frågade om några kunde stanna för att avsluta avslutningsscenen genom att troppa av. Vi gick över vallen och fortsatte Järfällavägen bort mot stationen. 
Elsas tåg kom efter två minuter. Jag väntade några minuter till.

Jag hade inte huvudvärk, längre men insåg att jag var väldigt hungrig.




........................................................................

Filmens arbetsnamn är "Jakten på Lycka" 
en kortfilm/musikal, som man hoppas få visa på festivaler

Manusförfattare och projektledare Richard Ekman
Regissörer  Jonatan Sköld och Jonatan Etzler 
Dom har tidigare har regisserat musikalen"Balladen om Beatrice"! 
Den filmen visades på filmfestivaler runt om i världen, vann flera priser och uppmärksammades i TV och radio.

New Generation Film producerar 
(Var dom fått pengar ifrån har jag inte förstått - vi fick inga i alla fall!)



Richard Ekman
manusförfattare och projektledare



Jonatan Sköld & Jonatan Etzler /
 Film: "Balladen om Beatrice"
© David Appelgren



Regissörerna tv
Jonatan Sköld och Jonatan Etzler 
Bilden tagen av David Appelgren

5 kommentarer:

  1. Mycket bra och roligt skrivet. Det var en härlig upplevelse .......även om ben o rygg värkte i parti o minut dagen efter!

    SvaraRadera
  2. Hej hej! Spanar in din blogg litegranna ... den är bra! Jag skulle också ha varit med på denna inspelning i Jakobsberg men fick förhinder i sista stund. Då hade vi kanske träffats där i stället för i går i Västberga ... Berättade för min son Johan att du har hans bild i tlf och varför, han tyckte det var supercoolt hela storyn. Må så gott, så syns vi säkert en annan gång på statistinspelning.

    SvaraRadera
  3. Jättekul att läsa! Det var mitt första statistjobb och hamnade på bild hos dig - kul!
    /Lilly

    SvaraRadera
  4. Roligt att läsa då man själv var med, hoppas man kan få se den själv snart :)

    SvaraRadera
  5. Du har väl också fått inbjudan till premiären den 19 februari?

    SvaraRadera