fredag 24 augusti 2012

Släktfotot

Carina som skulle leda och Nils och Jea
Jag var i god tid tyckte jag. 
- Men bussen vid Lillsjöskolan gick mitt framför näsan på mig - mer än en minut före utsatt tid! 

Nåja, jag var ju i god tid och skulle nog hinna till Östra station till 9.15 i alla fall.
Jag var först  - men strax efteråt dök "Tora" med dotter upp. 
Min "bror" Mårten (Pehr)
och "Tora" meddotte
Vi hade träffats på castingen på Hobbyfilm för några veckor sedan.

Sen kom Madelein som idag skulle vara "Monica" och e
n stund senare Lars -"morfar".
När sen Stefan dök upp, bad han oss vara tysta -  att vi inte säga vilka vi var. Han ville visa att han hade koll på oss. Ville visa att han kunde våra namn, för i
dag skulle han själv vara "fotografen" och berättaren - den ende skådespelaren. 
Vi hade träffats två gånger förra sommaren då vi staterat i samma Liza Marklundfilmer. Se blogg 1 o 2

Denna gång gällde det dock en film för Juristbyrån (Sparbanken). En reklamfilm om familjejuridik runt ett familjeporträtt.
Vi var 22 "släktingar" plus fyra småbarn

Carina från castingbyrån skulle leda oss via Roslagsbanan, buss och bil. Resan från Östra tog en och en halv timme och
strax efter elva var vi på inspelningsplatsen, en stor sommarstuga med brygga, altan och pool i Norrtäljetrakten.

Stefan "fotografen", långe John , regissören Daniel. mammor i bakgrunden

Den första jag fick syn på var John, han som ledde oss under inspelningen i Jakobsberg i för några dagar sen. Han 
skulle  ha hand om oss idag också assistera regissören Daniel Wirtberg. Båda två var fantastiskt bra med barnen. Trevliga med oss också.
Aldrig irriterade.
 Fikabordet stod ute. Vi fick  inte fick äta eller dricka inomhus. 
 kostymören Jasmine
Hannu i förgrunden
Jasmine, Madde ,"Mattias", Lars

Jasmine, kostymören hade haft kontakt med oss all vid flera tillfällen innan. vi sågs. Vi fick finna oss i att hon tilltalade oss med våra filmnamn. 

- Hej då Susanna, sa hon när hon var klar med samtalet häromdagen. Strax efteråt ringde hon upp och bad om ursäkt...
Jag skulle vara klädd lite kreativt, lite Gudrun Sjödén, gärna prickigt eller randigt.... 
Det blev Jordnära och Olars Ulla och en liten  väska från Gudrun Sjödén. Samma kläder som jag hade på mig vid castingen.
"Julia", brorsan och Susanna (BM)
Madde Anita, sonen, Göran

I  rullväskan hade jag fler klädförslag, men allt fick ligga kvar. 

Medan Jasmine kollade våra kläder och andra detaljer  bekantade vi oss med våra släktingar. 

Vi övade på på namn och släktskap med hjälp av Maddes "bearbetade" karta med pilar, och hjärtan - den som John la beslag på under inspelningen.

Rockabilly "Jenny och Mattias"
på tåget innan kostym
dotter med far
Tor, Martins pojkvän
Oliver med mamma Katarina
Så var det dags att ge sig ut i den svala, grå sensommardagen. Vi skulle ställa upp för gruppfotot, runt vilket allt skulle kretsa resten av dagen. 
Sju av oss skulle stå på två vingliga gamla trädgårdsbänkar. De tunga grabbarna fick kliva upp först.
Göran stod med ett ben på vardera bänken


Det skulle bli bli tre filmer.
 

Vi skulle stå på eller utgå från våra platser.
Hälsa på de som tillkom...Heja på syskonbarn. Skoja. Jag kom in sist i en av scenerna. Paolo skulle vandra fram och tillbaka med mobiltelefonen. Barn skulle komma inspringandes för att sätta sig längst fram i gräset.Stefan, "fotografen" pratade med släktingarna - och sin gravida hustru, ställde frågor och skämtade medan han tog bilder. 
Vårt hörn
Precis som vid en vanlig släktträff.

Vi fick inte bara fika, utan även en god lunch som serverades under den stora markisen på altanen.

Men det var inte tillräckligt varmt för bad i poolen eller sjön!

Tjugo över sex  på kvällen var vi klara och hade då
skrivit på kontaktet och kvitterat ut de 999 kronorna* och fått var sitt  svart paraply med  Juristbyrålogga.

Då visade det sig plötsligt att vi skulle bli tvungna att vänta en timme och tjugo minuter på att kunna påbörja hemfärden! 
John hade ingen täckning på sin mobil... och kunde inte kolla något ev alternativ
några fr Juristbyrån o Castingbyrån
Jag började kolla på Res-i Sthlm-appen. 
Fick flytta mig runt på tomten. 
Jag ville ta mig till Danderyds sjukhus för att snabbare kunna ta mig hem. 
Katarina och jag hjälptes åt. Vi såg att om vi bara fick skjuts till nästa busshållplats, vid Campus Roslagen, skulle det gå en buss om åtta minuter.
"Runnern" gjorde ett försök, men pga en liten felkörning såg vi bussen gå mitt framför näsan. Nästa skulle gå om tjugo minuter.
Vi klev av vid Danderyds sjukhus,
Anita "farmor"
Göran, spinningmästaren

Vi hann med nästa med en minut till godo.
 
Madelein fortsatte mot Centralen, Katarina med son skulle mot Nacka.
Göran hade cykeln vid Tekniska högskolan där även Anita och jag klev av och tog bussen. 
Fyran kom efter en minut.
En snabb promenad från Sankt Eriksplan till Karlberg. 
Kungsängståget kom efter en minut! 

Jag kom på detta sätt hem en timme tidigare än vad dom planerat för oss! 
Men det var dock fjorton timmar sen jag gått hemifrån. 







*Jag kan inte fatta att man la tid på att växla pengarna, räkna och stoppa i kuvert, Det hade varit enklare att stoppa två sedlar i varje kuvert. 
Det hade bara kostat dem 20 kr till, men sparat någons tid!

Den 14 september kom ett snyggt litet USB.minne med tre videofilmer här den lilla mailbara versionen
Pelle

Släktgården

  Sportbilen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar