fredag 15 april 2011

Det är alldeles för sällan man fyller år!

Jag brukar ju ha öppet hus när jag fyller år!

Det började nog när jag fyllde 24 och hade bott ett år på Hjortronvägen - och sen har det fortsatt.
Vissa vänner brukade säga att dom inte firade sig själva - utan bara barnen. Dom nämnde knappt sin egen födelsedag. Jag sa att jag inte tyckte det blev trovärdigt om man inte firade sig själv också och visade att man som förälder också var viktig.

Jag lagar mat och bakar ett par dagar innan -  påsklovet var bra för att förbereda kalaset.
Det brukar bli pajer, olika sallader och ofta någon gryta och kanske en paté av något slag.
Sen några år tillbaka har jag gjort mina Västerbottenschips och bjudit på tillsammans med "Bubbel" innan maten Mycket uppskattat.
Receptet, som jag också har bland mina anteckningar på Facebook
    Köp Lövångers "Sviktat tunnbröd" (Nu äger visst Fazer märket ;(  ) 
    Lägg t ex ut fyra stycken "ark" på två plåtar  
    Strö svartpeppar och timjan - och pyttelite salt över arken. 
    Därefter riven Västerbottensost   - inte för mycket   - men låt det täcka hela ytan! 
    Sätt in i ugnen på ca 190 grader 
    Passa noga så att det inte blir lite gyllene men inte bränt
    Lägg ut på ett galler att svalna och torka.   Bryt i "lagom" stora bitar

Nä, det blir INTE lika bra med annan ost eller annat tunnbröd!!
I början på maj kommer det ut en bok med 100 recept med Västerbottensost. Där kommer mina chips med. Jag skickade in mitt recept och jag blev en av "vinnarna"  Boken är vinsten för mig!
Svart bönsallad med rostad mandel.
Andra recept med Västerbottensost
Och så:
Svart bönsallad med rostad mandel - en favorit sen Lisas 60 årsdag häromåret. Har ibland lagt till grovriven morot och ngra hackade selleristjälkar. Jag minskar på oljan

Men viktigast har hela tiden "Tant Götas kolatårta" varit. Tant Göta gjorde den till våra födelsedagar. Kolasmeten tar fem ,sex timmar att koka. Det är ett hemligt gammalt konditorrecept som måste stjälas om man ska få tag i det. Inser att jag har aldrig tagit någon bild på den.


På senare år har jag kompletterat med favoriten Fruktflarn från Bageri Mazarin i Bro


Det är alldeles för sällan man fyller år?
Nämen vad är det jag säger? Jag menar :
"Det alldeles för sällan man öppnar  huset och låter ens olika vänner få träffas!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar