söndag 11 december 2016

Pepparkakshuset på stranden

Katti i Marabous kram-reklam
I slutet av september hörde Katti av sig igen. Även den här gången gällde det en liten webbreklam för Airtours
Förra gången skulle jag ju drömma mig bort med en paraplydrink på en bakgård.

Nu gällde det peparkaksbak uppe i en lägenhet i samma kvarter. Ett snabbt litet jobb - och bara en liten betalning.
Det behövdes lite julstämning så vi fick filma på kvällen. Jag skulle vara klädd i rött. 
Det regnade medan jag gick från Karlberg. Fick låna en handduk. Jag borde kanske fått lite hjälp att hyfsa till mig lite.


Vi började i köket.
Katti hade förberett med ljusslingor, julstjärna, glögg och pepparkaksdeg och massor med godis på bakbordet.


Allt var planerat!

Inspelningsschemat låg på köksbordet bredvid den lilla kameran...

Jag kavlade, 
Använde ett kakmått
Satte in plåtar i ugnen. Klämde ut glasyr. 
Käkade "nonstop" - som jag dock tvingades spotta ut!


Det blev dags att gå över till det stora svarta pianot i vardagsrummet där "bilden" i det närmaste var helt klar. 
Vi skulle bara tända ljus inne i hyddan och lyfta taket på plats,  

Pepparkakshuset/pepparkakshyddan, var redan klart. T
aket var gjort av salta-pinnar precis som stegar och räcken
Katti skedade ut det blå gel-vattnet och placerade ut gelefiskarna.













De solbadande små pepparkakfigurerna var dekorerade, badlakan gjorda av syrliga godisband låg på stranden och ett hängde över altanräcket.
Singoallakex utgjorde stolparna som pepparkakshyddan vilade på, 
 parasoller av "lakrits"rullar













Efter en timme var vi klara! 
Jag vandrade tillbaka till Karlbergs station. Nu regnade det inte längre

Det var kul att få jobba i ett litet - men ett så kreativt projekt.
Dagens lilla blogg fick framförallt bli en bildblogg




Finns på Facebook
och 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar