söndag 18 september 2016

Sabbatsberg - två besök på akuten

Förra våren var jag med på två begravningar för "Gåsmamman" - vid samma tillfälle. 

Nu gällde det två besök på akuten i andra säsongen av serien. Samma dramaturgi vid båda besöken. 
- Någon kommer in med någon - skrikande - 
Det händer i korridoren på den övergivna delen av Sabbatsbergs sjukhus.

Det var i samma hus där jag gjorde min allra första statering för drygt fem år sen. Då var det Hollywood, "The girl with the dragon tattoo", och allt var ruskigt hemligt. 

Även andra inspelningsdagen  av IRL, utspelade sig här, våren 2012


Några år hade jag också min tandläkare Krister Sundkvist  i samma hus . Numera finns han hos Distriktstandvården på Drottninggatan.


Susannes egen bild
Två kvällar innan hade min gamla statistkompis Susanne skrivit och efterlyst patienter till en inspelning där hon skulle vara läkare nästa dag. Jag skrev till Matilda, den statistansvariga, och hoppades... Jag ville ju så gärna träffa Susanne igen!
Men det blev inget av med det, men på kvällen fick jag mail om jobb nästa dag, på samma ställe, bara två timmar på eftermiddagen. 
Perfekt -  men tyvärr var Susanne inte med då!

På väg mot Sabbatsberg ringde Matilda för att ändra tiden... men sa sen att jag kunde komma men fick vänta medan teamet skulle äta. Först skulle dom bara avsluta scenen i  Vasaparken.
Gunn
Josephine


Matilda sa att hon behövde fler.... visste jag någon som kunde komma med kort varsel?

Så jag ringde Laila, Bengt, Josephine, Agnetha och Peter. Alla var upptagna - men Josephine återkom och kunde vara på plats lite senare.

Under tiden dök Gunn upp. 
Jag fick patientkläder,,, precis som två av killarna som anslutit.                     
        

Lars
Lars var ganska ny som som statist. Han och Gunn skulle vara läkare. Lars var fascinerad av stetoskopet... Kollade sitt hjärta.


BM  Gunn

Men till sist kom dom på att - patienter på akuten ju kommer dit i egna kläder!!

Vi fick sätta på oss det vi kommit dit i. "Neutrala färger", som vi hade ombetts ha.
Tyvärr har jag ingen bild på mig själv i de många, ljust gröna, färgerna. Som vanligt nästan bara jag som fotograferar. 
(Jag hann knappt hem innan en av kompisarna bad att få bilder....)


Vi fick mat eftersom tidsschemat var förskjutet! Nåja Josefine kom ju senare, så hon missade rotmos och fläsklägg. Hon fick nöja sig med fikabordet.

Josephine sminkad för skada på munnen, fotograferad
från min plats där jag hänger mot väggen.
Josephine tittar åt det håll "där det händer"  






Så, där hängde jag, trött mot väggen, 
Jag försöker ta kontakt med doktor Lars och är irriterad över att ingen tagit  hand om mig.... när plötsligt rollfigurerna rusar in och högljutt kräver hjälp!...

Gunn och skådespelerskan/ sköterskan rusar till undsättning






statistkillarna
Matilda  Gunn
Sen tillbaka till startplatserna ....

Scenen tas några gånger, även åt andra hållet. Josephine och en  kille placeras långt ner i korridoren åt andra hållet. Nu iförd en rock. 

Ja, så var det fråga om vem som kunde vara med i en scen till? Nästa akutbesök,

Jag kunde i alla fall, 
Nu med en beige tröja över axlarna, och stående långt ner i korridoren.

Vi fick inget papper att fylla i utan  skulle maila våra uppgifter. 

Matilda skulle försöka öka ersättningen eftersom det dragit över på tiden 450kr i st f  300kr.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar