onsdag 10 augusti 2016

Bingo med nya och gamla...

Bingo med nya och gamla...? 
Ja, jo, jag tänkte nya och gamla statistvänner. 

Bland alla de gamla vanliga statistkollegorna var det denna dag också många som var på sin första inspelning.  
Många var från Södertälje. Många var amatörskådespelare - och många var också släktingar och vänner till teamet. 
Man hade sökt statister som var över femtio år.... Ja, de unga huvudpersonerna skulle sticka ut i scenen i bingohallen och vi skulle få bli förtjusta när Samuel vann.
Ja, det gällde "Kungen av Atlantis", en film regisserad av Marina Nyström. Simon Settergren har skrivit manus och han har också huvudrollen.
LT i Södertälje skriver: 
"I sommar regisserar hon sin första långfilm. Budgeten är liten men stjärnglansen på rollistan är stor." (bild LT)

Maris fotojobb-
gluggen syns!
 Jag hade sett Elsas lilla "push" för projektet, men ändå inte sökt det förra jobbet... Salsa var ju inte min grej.
Men när jag var och förnyade mina bilder hos Mari Molander och hon berättade mer om vilken fantastisk tjej Marina var, och urskuldade sig "....jag brukar ju inte rekommendera gratisjobb.." men Marina är så jätterar. Och så skrev hon ner mailadressen till Tobias Moe...
Jag sökte och det behövdes mycket folk till nästa inspelningsdag.
.....

Vi skulle tillbringa lördagen i en bingohall vid Fridhemsplan. 
Inspelningen skedde i den övre lokalen. I den undre pågick vanlig Bingo.


Annika  Tommy
Anders och Agnetha satt och väntade utanför när jag kom. Efter att ha anmält mig hos Myran gick jag tillbaka ut till dem igen. 
Då dök Tommy,  Annika och Laila upp - och Eva - en gammal bekant som bara varit statist en gång tidigare, nämligen i en film som sonen jobbat med.
Inne satt Elsa, MajLis med man, Marianne, Anna och några till som jag bara sett tidigare, men inte vet namnet på.


Del av teamet   Myran pekar
Det blev ett väldigt pyssel med omflyttning av bord och statister innan vi kom igång













podiet

Till sist berättade Marina och Sergej om vad som skulle ske under dagen.
Sergej informerade lite extra för de ovana statisterna. "Förbjudet att titta in i kameran"


På scenen stod kuben med bingokulorna på ett podium. Under skynket satt tjejen som skötte vilken kula som skulle komma upp.
Till en senare kameravinkel fick man "fuska" och höja det.

höjning av podiet
Marianne     Eva





'






Efter några timmar skulle rälsen läggas ut. Rälsen som tillät filmning i 360 grader.
Ny omflyttning av bord och statister.

"dolly" kameravagn på hjul













kort vattenpaus

Vatten serverades under inspelning.

Laila
Tommy
Vi hann med lite paus också allt emellanåt - med kaffe och mackor.
Vi som stannade två timmar extra fick pizza-"slajsar" tills vi blev mätta.


Elsas selfie: Happy Elsa Simon Marina
 ger Elsa en gratismånad på Filmcafe
Maud   Bingo-utropare
Anna     Marianne spelar













Det var en trevlig dag. Men jag var väldigt trött när jag kom hem! De åtta krångliga pendeltågsveckorna var inte över förrän två dagar senare.

Men jag ställer gärna upp igen om det behövs.
Tågen går ju som vanligt nu!



~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Information från Filmbasen
Medverkande i urval:
Magnus - Philip Zandén
Samuel - Simon Settergren
Cleo - Happy Jankell
Angelika - Anki Larsson
Monica - Katarina Ewerlöf
Josefine - Isabelle Kyed
Dam i väntrummet - Inga Landgré
Skötaren Kim - Samuel Haus
Grannen - Mats Qviström
Synopsis:
21-årige Samuel tar hand om sin pappa Magnus, som har schizofreni och tror sig vara Kungen av Atlantis. När Samuel möter Cleo inser han att det finns ett liv bortom livet med sin pappa. Men för att gå vidare måste Samuel släppa taget om Magnus, något som visar sig vara lättare sagt än gjort.
Med stöd av/i samarbete med:
Anders Sandrews Stiftelse
AVhelp - Nordic United
Schizofreniförbundet
Fountain House
Bernhard Film





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar