söndag 24 november 2013

Predikan i Gustav Vasa

När jag kom till castingen hos Thelma/Louise på Surbrunnsgatan möttes jag av Lisa, som visade mig en trappa ner där killarna höll på att rigga. 

I väntrummet satt statisten/dansaren Bo. Vi hann prata om jobb, sjukdom och lite till innan det var dags för honom.
Tjugo minuter senare va det min tur. 
regissören Simon Vahlne

Simon, regissören, fick mig att känna mig "bra"  - Jag var inte bortgjord alls! 
  - Jag satt på buss. - Jag ledde en begravning.  - Jag dansade. Och hela tiden fick jag fantastiska sms. - Tjoho!

En  halvtimme senare var jag klar. Och jag var nöjd! 
Det hade varit så roligt - och jag gick därifrån glad och lätt till sinnes.
Det spelade faktiskt ingen roll om jag skulle få jobbet eller ej.
I trappan på väg ut mötte jag fem av de andra trettio som också var kallade till samma casting.

Lisa Fritzell, producent
Två dagar efter castingen fick jag detta mail från Lisa
"Stort tack för en jättefin casting. 
Vi är jättenöjda och skulle gärna vilja ha med dig på inspelningen på onsdag!
Exakt tid återkommer jag med! Men räkna med förmiddagen.
Ersättning för förmiddagen ligger på 750 kr "

Kul! 
Men det stod inte vad jag skulle göra... 
Lisa ringde ett par dagar senare för att kolla att jag fått mejlet. Hon meddelade att tiden var 8.30- 11.30. Mer information skulle komma via mejl.
Mejlet kom på eftermiddagen dagen innan inspelningen.
Jag skulle vara präst...
 
Men hur jag än läste det så stod det:
Call Time 6.00   - inte 8.30 som Lisa sagt. 
Hur skulle det här gå? Jag skulle ju på Svansjön på kvällen och skulle ju inte vara hemma förrän vid midnatt?

Strax efteråt ringde regissören och sa att han hade en idé. Han ville att jag skulle "moonwalka". Kunde jag testa? Man kunde kolla på Youtube. Jag skrattade -  och sa att det var klart att jag kunde testa!
- Det är bra om det inte är perfekt. Jag skrattade. 
Men jag undrade lite om starttiden verkligen var rätt... Han skulle be Lisa kolla - och försöka ändra utskicket. 
Det var två timmar kvar innan jag skulle åka till Svansjön... 
Jag kollade videon....Jag packade. Jag kollade....Jag testade.. 
Jag ringde prästkusinen och kollade "Vi har samlats här, för att ta avsked av..." Jo, det jag sagt på castingen stämde. Jag ställde väckarklockan. Jag kollade.... Jag testade    
"How to moon walk like Michael Jackson"

Nytt mejl, nytt telefonsamtal från Lisa.
Det skulle räcka med att jag var vid Gustav Vasa kyrka kl 9! 

Tack Simon!

Men jag kunde inte somna. Moonwalk och prästrollen snurrade nog i huvudet. Sov två timmar
.....
Det skulle bli en inspelning för mäklarfirman Notar  
En av sju olika inspelningar på samma tema den dagen.
"Tjo!"  En ny budgivning via "SMS" till en glad säljare
Min scen var den tredje för dagen. Det skulle bli ytterligare tre efter lunch!
När jag kom till kyrkan pågick fortfarande morgonmässan borta vid sidoaltaret.
Jag ställde mig på kyrktrappan och inväntade teamet och den lilla statistgruppen med Elsa i spetsen.

Anders Abrahamsson, projektledare
Tommy - ljud

Det var ett trevligt gäng! 
Inspelningsledaren Elinor hade jag stött på vid ett flertal tillfällen, då som statistansvarig. Kim var kostymör,
sminkös, statistansvarig, Anders projektledare, Lisa producent, Tommy skötte ljudet.... åsså några till.


Kim, kostymör,
sminkös, statistansvarig 

Simon bestämde att det inte skulle vara några andra statister i "min" scen. Elsa och de andra fick lämna kyrkan. Elsa stod kvar ute i "entrén. Hon tog också ett par bilder 
Röcklinet är en hellång vit skjorta med
 vida ärmar och med vid halsringning. 
.

Jag ikläddes röcklin med lila stola. Enligt prästen vi mötte i sakristian  borde jag ha en svart stola, annars skulle kyrkfolk anse att jag var diakon. 

Men Simon ville ha den lila stolan.  "I min värld är det en präst", sa han.


stola
Det skulle inte bli en begravning, fast det var vad vi gjorde på castingen.
Det skulle bli en predikan.

För första gången någonsin blev jag försedd med "mygga", nedanför halsgropen, med sändare fastsatt i byxlinningen

Jag fick hålla upp det hellånga röcklinet för att inte snubbla i trappan upp till predikstolen

Dessutom hade jag mina" gungiga" MBT-skor, de enda skor jag skulle kunnat "moonwalka" i.

Hela scenen skulle filmas med mig i predikstolen - bläddrandes, fixandes med anteckningar, sneglandes på mobilen. Tjo!



Vi höll på i över en timme. 
Tålmodigt. 
Hade jag inte tidigare varit med på en massa inspelningar, i bakgrunden,  skulle jag nog ha deppat ihop för alla omtagningar, alla ändringar, alla nya idéer. 
Men nu var jag inte i bakgrunden. 
Jag var i centrum för första gången! 

Men någon Moonwalk blev det inte. 
Det hade inte funkat i predikstolen

Simon hade fler idéer. Nya idéer....
Men dans  blev det!

Återstår att se vad som kommer med i januari






När barnbarnet Tage var här häromdagen klädde han ut sig till trollkarl, iförd min  röda plyschjacka från Vamlingbolaget. Jag tog några bilder på honom och han ville genast se dem. Jag passade då på att visa farmor som "trollkarl".

Bilderna på Lisa, Anders och Simon  lånade från Thelma/Louise hemsida







1 kommentar:

  1. KUL! Du beskriver små detaljer på ett roligt sätt. Det är så braaa igen, Britt:Marie. Mer kan jag inte säga!

    SvaraRadera