torsdag 19 september 2013

Reklamfotografering - underskatta den inte!

Länge följde den med mig, affischen med Guldägget på en brun bakgrund, som pappa hade tagit hem från tidningen i början på 60- talet

Det var kring påsken 1961 som man delade ut det första guldäggen till "modiga och välförtjänta reklamköpare".
Det började bli inne med "snygga" annonser. 
Priserna lockade annonsörerna att välja nya fotografer, nya reklammakare.
Sen dess har det hänt mycket. TVreklamen har också ändrat på sättet att se på reklam.



Jag fick jobbet via Moviemall, där jag gick med för över två år sen, men aldrig tidigare fått något jobb från. Man betalar 15 kr när man svarar på ett jobberbjudande - om man får något erbjudande man kan söka! ! Jag har fått några men nog bara svarat två ggr
Denna gång lönade det sig i alla fall.

Tillsammans med nio andra statister skulle jag vara med på en stillbildsfotografering som fotografagenturen LUNDLUND skulle hålla i. Dom höll i allt - tilllsammans med kunden idag.  Garbergs heter agenten
Det gällde en reklamfotografering för energibolaget Fortum.
Benkt

Vi skulle vara på plats halv åtta i en villa på Piltunet i Lidingö. 
Kicki, Janne och Alf
När vi kom hade familjen ännu inte gått till jobb och skola. 

Vi väntade utanför medan teamet lossade - och gamla trasmattor las i hallen - innan vi kunde gå in, ta av oss våra skor och tassa in i vardagsrummet.
Jag såg genast katten i soffan! 
Erhan får kostym
Kerstin stickar
Fler än jag var allergiska, så husse fick ta upp den till övervåningen. 


Gabrielle, medföljande till Göran
Fotograferingen skulle starta kl 10. Innan dess frukost, smink och kostym och väntan... Kerstin delade ut sitt visitkort till oss alla....


GöranÅ byter om
Sofia Lewandrowski
/ hår makeup
Jag brukar ju bara skriva folks förnamn i bloggen. Det ska ju inte vara sökbart tycker jag. 
Men Sofia Lewandrowski / hår makeup lärde mig att proffsen gärna hade sina efternamn med. Så då gör jag ju så
  
Sofia var noga med sminket och håret. 
Hon höll koll på Karolinas jobb med håret. 
Noga med naglar och  lack. Våra händer skulle ju synas- hålla i instrument
Emma var noga med kläderna. 
Jag fick stålblå blus, kritstrecksrandiga långbyxor
och blanka bronsfärgade loafers. Slapp högklackat.
Alla hade vi vita rockar ovanpå våra noga utvalda  kläder 
Emma Unckel stylist
Karolina Danielson 
ass
nysminkad Alf skrattar
Tomas 
"mina"skor
  Vi utrustades med mikrofon, diverse mätare, glasögon, block. förstoringsglas.

Jag fick en pekpinne. I köket gillrades diverse blixtaggregat - på överskåpet, i ugnen och inuti I lampan Alf och jag hade i uppgift att kolla
lampan över köksbordet.

Kamera utanför fotograferade genom det öppna fönstret
Jag började förstå vilket stort jobb det var.
Alla prylar, våffeljärn, mixer, micro, opphängningen av lampan, ja  tom barnteckningar och kylskåpsmagneter
Jag är mycket imponerad över Set-designer Disa Braunerhielm och assistenten Emili Nilsson.

Jag jobbade med rekvisita på nittiotalet när vi höll på med amatörteater. Minns mina och "Soffans" uppfinningar i "Varför är det så ont om Q".....
Drömde om att göra det på riktigt...

BM
Janne Erhan
Alf
Erhan Tomas
Janne
Kerstin
Vi fick god frukost när vi kom
Patrik
Kaffe och frukt fanns uppdukat utomhus hela tiden. God fisk till lunchen i den lite regnvåta trädgården.
Broms stod för Cateringen. Lyxigt och gott. 

 En statistkompis Patrik Anders visade sig bo i huset intill. Några av "grabbarna"  var över och snackade
Jag träffade honom på Grand vid inspelningen av " En Pilgrims död". Han är nog mest känd för Pensionärsjävlar

Efter lunch var det nedpackning/ompackning och transport. Vi skulle till ett garage på Söder. 
Några av oss åkte med Erhan, som hade kört taxi tidigare och han tog sig lätt fram. 
Han visade en kul liten film om vikten att ta kvitto som ligger på Skatteverkets hemsida. (Korvgubbe goes bananas )  Textad version
Erhan är annars distrbutör av turkisk film

På Nackagatan hade man hyrt in sig ett par dagar och där hade Disa och Emili byggt upp ett rum av typ pannrum. Imponerande.

Det blev 90 minuters"Touch up styling, hair & make-up" innan det så var dags för bild nr 2

I garaget stod en imponerande gammal Packard
i sitt formsydda överdrag
fr nätet










I garaget stod en imponerande gammal Packard i sitt formsydda överdrag. Nä, den skulle INTE vara med på bilden





omsminkning
Kicki  och Janne




väntan i pannrum
Janne  Obs! Golf och hockey
Bravo tjejer!

Kamerajobb - med koll på datorn
Fotografering vad skiljer det från filmning?
Inte det du tror i alla fall.

Bilden komponeras, konstrueras. Vi flyttas på. Alla ska synas. Man ska se vad var och en gör. Till sist blir det statiskt.
 Min arm börjar krampa, men jag grejar det.

Jag saknar regissörens vanliga kommandon. Det gäller ju att vara kvar i "rollen",
När den som pratat oavbrutet hela dagen fortsätter prata och gestikulera mitt i scenen utan att bli tillsagd tappar man ork och koncentration
En kollega fräser åt pratkvarnen!
Jag ber om ursäkt till fotografen när bilden är klar

Efter elva timmar är vi klara. 
Det hade fotograferats en dryg timme
Innan vi gick delade vi på ett antal pizzor.

Promenerar mot Södra station i sällskap med Tomas.
 Kul att hinna prata med honom också

Betalning? 2500 på faktura -  betydligt mindre som lön


Det ska bli spännande att se bilderna!

 Det kanske inte blir något guldägg men hoppas ändå på ett bra resultat.





Fotografgruppen inom LUNDLUND heter Aorta Se deras bilder

En bild som MovieMall kickade senare


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar