torsdag 11 april 2013

Vart har "Källaren Diana" tagit vägen?


"Tänk Vardags-uppklätt. Lite finare än jeans och t-shirts. Gärna väskor. Och vårigt/somrigt. Ta gärna med tunnare ytterplagg. Det är i Juni." 
...skrev Sofie till oss trettio statister som skulle var på Brasserie le Rouge på Brunnsgränd. 

Kompisen Ia och jag skulle vara statister i en ny dramakomedi som går under arbetsnamnet "Tillbaka till Bromma", där Peter Magnusson har tre(!) av huvudrollerna.


Men så fort vi kommit in sa flera av oss  "Är det här inte 
Källaren Diana
Jag själv var där några gånger på sjuttiotalet.
Och inser pötsligt att jag nog borde ta mig ut och äta "fint" igen! 
Det sker på tok för sällan numera!

Men, när vi så gått nerför den "imposanta stentrappan med med järnräckena" var det något annat än vårt gamla Diana med sten och röda tegelväggar vi mötte....
Numera täcker röda, rosa beiga draperingar de tidigare så fantastiska valven!
Säkert bra för akustiken! 
Men ack så tråkigt! Inte ens flott.
Massor med plastpärlor och silkesfransar

När jag vid hemkomsten börjar leta på nätet ser jag att Källaren Diana först ägdes av Tore Vretman, senare av Nils-Emil Ahlin m fl. 
2007 öppnade Danyel Couet och Melker Anderssons krogfamilj  här den fransk/italienska finrestaurangen  Brasserie le Rouge Recension SvD 2009

Färdigdukat för kvällen
Undertallrik
Min kompis Ia i somras,
 när hon just köpt sin första
smarta telefon. Tränar. 
I backen ner mot krogen träffade vi Sabine och utanför entrén Lisa. 
Inne i den mörka entrén mötte jag sen Stefan som hade en roll idag. Han skulle vara en i grabbgänget som var på krogen. På plats var även Stefan C, Eva och Jan! 

Vi hade nog det flottaste uppehållsrum vi någonsin haft. 
Dukat för kvällen med de stora undertallrikarna - ingen plats att fylla i våra kontrakt.

Sofie,den statistansvariga meddelade att det var  fotoförbud. Inget från inspelningen får läggas ut
Ewa  BM  Sabine
 - förutom bilder på oss sjäva och då med neutral bakgrund. 

Sofie var glad, uppmuntrande och positiv! 
Hon kunde alla våra namn. Alla trettio!

Stefan med sina filmstudier
fyra timmar på båt
en varm dag i maj 2011

I pausen var det kaffe och mackor som till sist fixats fram trots att tjejen som normalt skötte detta var sjuk denna dag.




Men - det var en ganska tråkig inspelning för oss statister.
Vi satt och petade i maten några timmar.



1 kommentar:

  1. Jag och Agnetha Hjelm var också med i den filmen. Även det en resturangscen,vi fick peta men inte äta. Var ett stort gäsp!
    Jag hade kommit till set bara för att hälsa. Men de hade fått avhopp, så jag gjorde ett snabbt inhopp!/ Elsa

    SvaraRadera