tisdag 26 juni 2012

Catti i lärarrummet

Catti Edfeldt fick en Gullspira 2007
"En oförtröttlig filmarbetare som varit barnfilmen trogen"
Dags för "Bäst före" igen....
Ja, jag hade rätt att det var DEN Catti! 
(Rolf hade rätt om efternamnet!)
Intensiteten, åldern och en lilla läspningen var det som fick mig att minnas henne
Jag minns henne från tiden när min son var liten. Filmer, TV, intervjuer...
Catti Edfeldt, regissör, regiassistent, manusförfattre, skådespelare, rollsättare mm
Hon fick en Guldbagge för bästa regi för "Förortsungar" 2007 då hon även fick en Gullspira "En oförtröttlig filmarbetare som varit barnfilmen trogen" 
Men just nu är Catti "statistansvarig på plats" i "Bäst före".  Isabella ringer alla samtal och skickar alla mail. 
Häromveckan var jag med  i en diskotekscen på Baltic Queen, där jag träffade dem båda.
Lisa - rockig

Den här gången skulle Bosse (Brasse) avtackas av rektorn/kompisen Lennart (Kjell Bergkvist) i lärarrummet på Gångsätra skola på Lidingö. 
 Vi skulle vara lärare "Damerna får gärna ha lite somriga kläder. I scenen kommer ni ha en liten avtackning för en lärare som ska pensionera sig. Ni får gärna ha med er några ombyten för säkerhets skull. Inget helvitt eller helsvart och inga små mönster i tyget." hade det stått i mailet från Isabella.

Kvällen innan fick vi ett nytt mail. Vi skulle behöva komma till halv nio i st f  tio. Vädert var ju osäkert !! Elever skulle filmas utomhus i idrottskläder.
Jag ställde telefonen på väckning halv sex... och slängde upp klädförslagen på matrumsbordet och gick och la mig. 


Evy
Ett pendeltåg var inställt, men jag hann till Ropsten och träffade Lisa vid buss 206 precis om vi planerat, Men det dröjde som vanligt.... och vi hann prata med nya och gamla statistkompisar
Lars-Erik
Hannu







Sari med döttar




Men det dröjde som vanligt.... och vi hann prata med nya och gamla statistkompisar


Melissa
Robert
Så var det då dags för scenen i lärarrummet. Välbekant. Filmning genom glasruta med kaffemugg eller tårtassiett i hand... 
Lisa i klänning
Lisa och jag fick stanna till tagningen av närbilderna på huvudpersonena.Vi stod ju bakom. Lisa i sin snygga "statisträtta" klänning, och jag i mitt våldsamma limegula fr Olars Ulla. Jo jag hade flera andra andra  plagg med, men kostymtjejerna tycke det gula var snyggt - och helt rätt! 
Tights  med en flik av det limefärgade


Och sen var det lunch! En lunch som teamet inte uppskattade. Vi åt med ganska god aptit. Kryddstarkt.

Pga vädret ändrades sista scenen. 
Den fick ske i trapphuset. Elever som kutade i trappor. Lärare som sa till eller bara gick i korridor.
Barnens mammor fick fylla ut och agera lärare.



Bollkillen jag "sa till"
Mammor  och deras tjejer


Catti instruerar











Alla vuxna behövdes inte till scenen i 
trapphuset, så några åkte hem. Lisa och jag stannade. Men när kameran sen flyttats uppfattade Lisa att hon inte behövdes och gick för att byta om. Plötsligt ropade Catti på damen i klänningen. Jag hojtade hennes namn och en någon fick springa efter henne. Hon var snabbt tillbaka på plats - och i klänningen.

Efter den scenen sa Catti att vi kunde gå för dagen.

Jag hann precis med bussen mot Ropsten - men missade pendeltåget. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar