fredag 20 maj 2016

"Kalaset" - i Stureby


En söndag kväll i slutet av april ringde Yana.
Kunde jag vara med i Kalaset? Det gällde inspelning onsdag och torsdag i en villa i Stureby. Jag skulle spela farmor till huvudpersonen. Inga repliker var inskrivna i manus. Vi skulle improvisera...
Det var klart att jag ville!

Det var en film som skulle göras av elever på Stdh - Stockholms dramatiska högskola inför en filmfestival för barn i åldern 9-11 år redan i maj, om tre veckor.

Vi skulle alltså spela in i Stureby, men jag valde att kliva av Tunnelbanan i Svedmyra och snabbt gå genom skogen - Det var bara ett par stenkast från sonen och hans familj.

Jag kom till ett  område med stora påbyggda villor. 
Den villa som man hyrt, via en internationell uthyrningsservice, hade flera våningar och halvtrappor och vindlande trappor - även ute. 
Många sovrum med sängar och sängar bakom draperier. Vinklade rum. 
Vi skådespelare och statister höll till högst upp i vindsrummet mellan tagningar.
Det var teak överallt! Detaljer i trappor, badrum och möbler.











.

"En film om att våga stå upp mot kroppsidealen och bli den superhjälte man innerst inne vet att man är.
Johan fyller år och ska firas av släkt och vänner. Men varför är Johans tårtbit så liten? Och varför bråkar mamma och pappa om kolhydrater?
I Kalaset ställs en hel familjs mat-fixering på sin spets. Samtidigt som Johan och hans kusin skapat sin egen värld där de inte alls är vanliga barn utan världens bästa superhjältar. Kan man vara arg som Hulken om man är tjej? Får man vara Spiderman om man är rund?
På kalaset kan vad som helst hända..."                (ur info på Stdh hemsida)
Emil och Susanne - föräldrarna
Bengt - morfar
David,  Esras pappa
Katja, mammans väninna
För oss pågick inspelningen i två dagar, men redan dagen innan hade man startat med de två barnen, bl a en scen i köket. Det mesta ägde sen rum runt födelsedagsbordet i det ljusa femtiotals-rummet. 



Yana regi
ljudkillarna Simon och Alexander

Simon ljud   Fanny scripta


Johan - Edvin
pappa Tom och Johan



Simon Yana Josua Alexander Ruben

Johans uppror - på väg mot tårtan!

Regi med "Ezra" i famn. Fanny i mössa
Manusförfattaren Lisa kikar fram
kaos






Ett mycket bra manus tycker jag. 
Lisa Ambjörn berättade vilka delar hon själv upplevt. Vad skulle hennes föräldrar, kusiners föräldrar komma att tycka om filmen....

Producenten blev väldigt upptagen av att vara barnpassare... Barnens föräldrar var ju inte med och ingen annan hade  uppgiften att fixa för barnen - så det fick Beatrice göra. Barnen hade det bra, men producenten borde ha fått ägna sig mer åt sin egentliga uppgift! 



Jag hade lite bråttom efter inspelningen och fick åka iväg och skriva på papperen några dagar senare och pratade då med Beatrice. Jag fick då reda på att  filmen inte kommer att läggas ut någonstans - Tyvärr! 
Varför
Jo, man har inte skaffat tillstånd att ha med "Spiderman" och inte heller "Hulken" .
Skulle kunna bli komplicerat - dyrt.




Ett liknande problem som i filmen Dumbo (Stockholms filmskola) 
Filmen som t o m fick byta namn till "Sju sorters kakor" se Blogg



Men denna film med manus av Lisa Ambjörn heter ju inte ens något med Hulken eller Spiderman. Barnen bara leker.... Ezra hon kommer till kalaset i sin Hulkendräkt, men Johan han får inte ha sin Spidermankostym på sitt kalas....


Imorgon ska jag se filmen.... 
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Jo, nu har jag sett filmen - plus ytterligare några filmer som visades på festivalen.
Jag är mycket nöjd med Kalaset! 
Dom har lyckats! Vi har lyckats.Det finns inga missar som jag kan se!
Jag pratade lite till med Bea efteråt. Hon sa att vi kommer att få länk till filmen - med lösenord!
Bra! 
Då behövde jag inte stanna för visningen kl 13.15!


~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ 
Lisa Ambjörn manus
Produktion
Beatrice Garcia, producent
Yana Martsynkevych, regissör Lisa Ambjörn, manus Josua Enblom, foto
Simon Smårs, ljud
Alexander Berggren, ljud
Marte Aasen, klipp
Federico Cafaro, inspelningsledare
Ruben Widén, rekvisitör/attributör
Fanny Nordström, scripta
Mats Ljungberg, B- foto
Jonathan Bjerke, B- foto 
Linus Wennstig, illustration

Medverkande
Edvin Engström
Lilly Ann Frelin
Emil Jonsson
Susanne Hörnquist
Bengt Gorton
Britt-Marie Holmlund
David Laib
Katja Årre

.
Edvins bild av teamet

1 kommentar:

  1. Som alltid en härlig beskrivning av filmens värld.

    SvaraRadera