lördag 10 oktober 2015

Sex timmar på Söders Hjärta

Klockan 09.00 skulle vi vara på på restaurang  "Söders Hjärta" 
Inte långt att gå från Södra Station.

 Det gällde ett sextimmarsjobb för filmen
"Jag vill inte bli gammal nu" som produceras av Garagefilm
 (En film om intimitet, sexualitet och en relation 
   #jagvillintebligammalnu)





Tove produktionsledare
Flera i teamet kom och presenterade sig på direkten. 

Vi fick sitta i rummet innanför baren där scenen skulle spelas in. Det fanns tyvärr ingen dörr emellan utan bara ett svart tjockt skynke. Vi fick vara extremt tysta Inga mobiler på under tagning. Flygplansläge! 
Vi skulle samla ihop oss på ena sidan i det lilla rummet.
Det var trångt och stolarna hårda.

Två-tre ombyten hade vi blivit ombedda att ha med.... men ingen kollade det jag hade med

Peter och Sean var redan på plats när jag kom, plus några för mig nya statister. Lloyd, Daisy, Anna och Kerstin....

Kerstin 67 hade bara staterat ett par ggr, men visste allt...

Nästan på direkten blev jag inkallad som den vanliga "bakgrunden". 
De andra satt kvar.
ljusdämpning i mitt fönster

Jag satt i min ljust lila linnejacka och pratade med en imaginär person utanför bild -  delvis vänd ut mot fönstret som täckts av ett nät för ljusets skull 

Jag berättade - mimande - om och om igen om mitt senaste jobb som den norska tanten i bilen förra månaden. Ja, man måste ju ha något att använda om och om igen.
Däremellan sippade jag försiktigt på äppeldrickan i ölglaset.
Dom flyttade mig fem cm framåt, bakåt och så framåt igen.

Fanni Metelius

Fanni, huvudrollsinnehavaren, manusförfattaren och tillika regissören kom in från gatan tillsammans med en kille i lika stort burrigt hår. Dom gick in och satte sig bakom mig, mellan kameran och mig 

En mycket lång dialog följde. Jag insåg att det inte fanns ett fast manus. Improvisation med manusstolpar Precis som i Anna Odells film.
Majaq har  just fixat
ljusfläcken på väggen
Det var faktiskt samma känsla som i inspelningen av Anna Odells "Återträffen", där Anders och jag satt på cafeet och mimade medan Anna länge, länge pratade med killen som hon ville intervjua! Tio minuters dialog som togs om flera gånger i olika vinklar. Allvarliga samtal. även då. Förändrande samtal.

Scenen idag tog nog mer än en och en halv timme. Samma vinkel ungefär - olika nära - Jag satt kvar även om jag inte var i bild, men ljuset skulle ju förändras om man flyttades. 
Ett par pauser fick jag. Majaq jagade ljus! Allteftersom solen flyttade sig blev ljuset annorlunda
Sen var det lunch en timme fram till halv ett. 

En annan likhet med Anna Odells film var att det var gott om tjejer i teamet. Denna gång fann det dock även ett par killar. Det var mask, ljus och ljud.

Efter lunch var det inspelning åt andra hållet . Det behövdes folk runt baren.
Jag behövdes inte och inte heller Peter och Sean. Vi skulle vara med i sista översiktsscenen.

Ljudet var känsligt!

En telefon på laddning fick ett sms 
Peter harklade sig omedvetet. 
Teamet var irriterat.  Tiden började bli knapp..
Baren skulle öppna klockan 16 och då skulle allt vara ute ur lokalen och golvet svabbat. 
Sista scen spelades in under stark tidspress!
Vem var tjejen med den bestämda rösten? 
Jag såg henne inte. Jag satt ju och mimade med Mia, vänd mot fönstret.


~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~


Fanni Metelius?  

Jo, det var hon som fick en Guldbaggenominering för bästa kvinnliga biroll tidigare i år för sin roll som Fanni, kvinnan i det unga paret, hon som klev av bussen i Ruben Östlunds film "Turist".
Fanni i Cannes






"Jag vill verkligen inte bli gammal nu. Inte för att jag direkt har någon åldersnoja, det är mer att jag vill ta va på varje ögonblick. Annars är det slöseri med life. Jag satsar högt nu, så får vi se vad som händer."

Så säger Fanni Metelius i en intervju i Nöjesguiden tidigare i år. 











~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~


Jag fick skriva till Tove för att få rätt uppgift på rätt person, Trevligt gäng! Duktiga på att informera statisterna


Produktionsledare Tove Birgersson Fallgren
Mia prodass och statistansvarig
Maja fotograf
Linn kostymör
Béchir maskör
Simon B-fotograf
Majaq El-ass
Ann Scripta
Fanni Regissör och skådespelare
Lina regiassistent
Calle Ljud
Anders praktikant

Jag har snurrat runt på nätet, kors och tvärs, läst och funderat

Ska bli spännande att se filmen som jag nu vet lite om.
Sök vidare själv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar