torsdag 1 maj 2014

Elevfilmer - och en svart axelväska

Den här tiden på året ska  alla som går på någon form av filmutbildning göra sina slutarbeten....

Tvådagarsinspelningen för Stillerska Filmgymnasiet skulle börja redan kl 07.15 på morgonen efter nattinspelningen för vuxenutbildningsfilmen på Kulturama. - Då insåg jag att jag nog fick säga nej till nattinspelningen. 
Emelie
scenograf och rekvisitör
Gurra, en gammal bekant 
Borde kanske gjort tvärtom...? 
Eller rent utav chansat och gjort båda..

Vid tunnelbanestationen Vårby Gård stod i alla fall Gurra och väntade när jag kom klockan 7.15. Han hade hunnit hem till Söder för att sova en timme mellan jobben. (Jo, han hade hunnit med nattjobbe! också!)

 Så kom Emelie och Alma från teamet med tre andra statister - och Daniel från Ymperia, som hade en av huvudrollerna.
Vi skulle hålla till i matsalen på skolan.

Daniel
Gurra försvann för att parkera bilen medan vi gick iväg till matsalen borta vid badhuset.

Det dröjde innan han hittade oss.... 

Jag sa att det nog var bäst att jag fick telefonnumret... (Konstigt?)

En avgränsad del av skolmatsalen föreställde en Snabbmatsrestaurang.
Evelyn och Micke satt vid ett bord, Gurra och jag vid ett annat. 
Vid inspelning satt scenografen Emelie borta vid Farids bord
Evelyn och Micke, Jag träffade
Evelyn i Kärrtorp förra vecka


Farid från
Eskilstuna (Västerås?)
Evelyn och Micke i
snabbmatsrestaurangen

Vi väntade, pratade och pillade med våra telefoner.
Ilja skötte kameran
Erik regisserade
Alma, som haft kontakt med oss statister, skötte bommen -ljudet 
Måns dansade och hjälpte till där det behövdes 

Huvudpersonerna Gustav och Daniel
som jobbade på Snabbmatsrestaurangen
inspelning bakom oss











- Ni kan gå!
Efter en knapp timmes inspelning sa dom till Gurra och mig att vi kunde gå. 
Vi hade inte varit med - och behöves inte alls denna dag visade det sig.

Så vi tog våra grejer, gick fnissande iväg till bilen.
- Samma tid imorgon ropade dom efter oss! 7.15 alltså.

Gurra släppte av mig vid Årstaberg, och vi bestämde att han skulle plocka upp mig på samma ställe nästa dag.

Jag åkte rulltrappan upp - och märkte genast att jag saknade min axelväska. Den låg inte i den randiga väskan. 
Min axelväska

Den måste ligga kvar vid vårt bord!  

Så jag ringde Alma. Telefonen hade jag ju i fickan!
Inget svar  -Telefoner är ju avstängda vid inspelning. 
Jag ringde Gurra.  - Inget svar. Han hade väl inte hunnit slå på telefonen efter inspelningen.
Vad skulle jag göra? I väskan låg bilnycklar och nycklarna hem. Bilen kunde ju stå till imorgon... Hemnycklar har jag hos kompisen.
Men, efter inspelningen vid halv elva skulle skoleleverna äta i matsalen och teamet gå vidare till ett annat ställe
Jag klev av vid Centralen, fortsatte att ringa och lämna meddelanden. Tog tunnelbanan för att åka mot Vårby Gård igen. När jag kommit till Slussen ringde Gurra, men han hade inte sett till väskan, men skulle gå ner och kolla.
Jag klev av vid Mariatorget. Efter fem minuter ringde han. Jo det låg en svart väska på det svarta bilgolvet ...

Han skulle komma med den! Så plåtslagarbilen kom till Mariatorget! Tack!
Alma
Vilken himla tur att jag hade tagit telefonnumret!. 
Lite märkligt bara...


När vi så kom tillbaka nästa dag kl 7.10, så undrade dom som var där, om vi inte visste att tiden var ändrad? 
Inte heller Farid hade fått reda på den ändrade tiden. Han hade ju ännu längre resväg. Han bodde ju i Eskilstuna.
Nä, det sista dom sa var - Samma tid imorgon!

Efter en knapp timme påbörjades inspelningen...
en halvtimme senare skulle vi vara i bild och vända på huvudet när Gustav dråsade i golvet pga att han satt en köttbulle i halsen.  
Ilja och Erik


Gustav













När vi förvånat vänt på huvudet, som vi ombetts,  sa dom 

 Ni kan gå!  
 Vi behövdes alltså inte mer!

-Den märkligaste inspelningen jag varit på sa Gurra!
Trevliga ungdomar var det i alla fall, 



Halv nio var jag på Centralen, ingen idé att stanna kvar i stan!

Jag insåg att jag mycket väl hade kunnat vara på nattinspelningen för Kulturama också!



----------------------------
PS
Läraren i mig irriterades dock över att det i samtalet mellan killarna på snabbmatsrestaurangen hela tiden pratades om "latheten", där jag tyckte det skulle varit snyggare att använda ordet "lättja. 
   
Vi hörde ju "latheten" många gånger!



DN Fråga om språketÄr det skillnad på lättja och lathet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar